Är det farligt för 10 v bebis att åka bil 18 mil?
Som rubriken. Ska åka till mina föräldrar idag. Klarar hon det? Ska man ta många pauser? Är det farligt för hennes rygg?
Som rubriken. Ska åka till mina föräldrar idag. Klarar hon det? Ska man ta många pauser? Är det farligt för hennes rygg?
vi åkte upp till Luleå då Fanny var 3 månader....
85 mil
vi åkte tidigt på morgonen för på dagen var det för varmt och under hennes vakna perioder var det kört....
farligt är det väl inte,,men det kan ju bli lite segt för deras ryggar att sitta så länge....och speciellt 85 mil reagerade jag på....man måste stanna och lyfta ur ungen många gånger för deras små ryggar....vi kan ju vrida oss och så.men inte bebisarna...
Jag tror inte hon sitter och lider i tysthet när hon är 10 veckor gammal, hon lär säga ifrån när hon tycker det blir obekvämt. Det gör min lille iaf, han är snart 9 veckor. Han somnar ofta så himla gott när vi åker bil, och då brukar jag låta honom sova klart i babyskyddet, tills han vaknar. Det kan bli 2-3 timmar, jag tror inte det är obekvämt.
18 mil är ju ingenting! Klart att ni kan åka. Hon säger till om det blir obekvämt för henne!
hellegbg
klart vi stannade
MEN
vi åkte kl 05 på morgonen, körde i ett svep fram tills dess att F vakna, tog 1-2 timmars rast, ammade satte oss i bilen och F somna igen!! Sen var vi ju typ som hemma..
Mellanlandade i pappas hemtrakten, halvvägs upp till lUleå typ och sov där 1 natt, så vi körde inte 85 mil på 1 dag..
När vi fick hem vår hjärtopererade lillkille var han ca en månad gammal och då körde vi 600 km med en paus... Från sjukhuset gav de klartecken till att köra hela vägen så... Kör ni bara!
vi har kört 60-70 mil (jämtland resp skåne) massor med våra barn sedan de var små. Inga problem, dom säger ifrån när det blir jobbigt. Dessutom måste ni ju ta paus för er egen skull...
Kör försiktigt! och trevlig resa!!
Åk ni, men ta god tid på er! Vi åkte uppsala-Göteborg när sonen var 3 månader. Det gick fint, men tog som sagt tid... Deras ryggar pallar ju inte hur mycket tid som helst i babyskyddet (men lugn de säger till när det inte känns bra längre!) och så ska det ju ätas och gosas och bytas blöja. Tar man bara tid på sig går det bra! Det är ganska trevligt också att stanna och fika ofta osv. Man kn stanna och kolla på saker man aldrig tagit sig tid till förut. Och 18 mil går ju trots allt ganska fort! Lycka till!
vi åkte till danmark när nicholas var 2 månader. sammanlagt blev det en resa på nästan 100 mil och det gick jätte bra!
Det finns inget som säger att det är farligt att sitta i babyskydd länge!
De vanliga mat- och blöjpauserna räcker, man behöver inte stanna var 20e minut som endel säger.
18 mil hinner man köra utan pauser ju...
Finns det egentligen belägg för varför man inte skulle kunna ha sin bebis i en bilstol längre stunder?
Skulle de få scolios eller liknande? Får de permanenta ryggskador?
Vi ska åka till Haparanda/torneå i jul o då kommer tösen vara 2 mån..tror ja.. ehh..
O de är 150 mil o vi kommer att ta den tid de tar..o stanna ofta.
Kanske ev övernatta på nåt hotell ... vi får se.
Vi har åkt långt med ungarna sen dom födde (10-15 mil till mor/farföräldrar) nu med en 5 mån o en 2 åring körde vi till danmark från västerbotten och hem igen efter 1 v
hur länge ungefär kan man ha dom i babyskyddet i ett sträck.
vet ej säkert men 2-3 timmar funkade för oss fast jag tror att det är bättre att stanna och ta korta pauser ofta ist för långa pauser så blir det mera variation. Det går bättre när det är vinter och inte så varmt