• Mingo

Någon som varit i Albena - Bulgarien?

Ska åka till Albena och bo på Kaliopa Garden nästa höst, någon som varit i Albena?

• Svar på tråden Någon som varit i Albena - Bulgarien?
  • Sweetie

Jupp.. jag har ..
    Men för mååååånga år sedan!
    DÄr är jättefint iallfall!

• MalinI

Jag har... För 22 år sen. Så mig ska du inte fråga Men hjälper dig att puffa upp tråden lite

• Persikan

Vi var i Albena förra sommaren. Kanonfin kilometerlång strand med många barer och restauranger. För övrigt var det väldigt mycket marknadskänsla över hela stället. Vi gjorde flera utflykter till bl.a. Varna som är en större stad. Det är något jag verkligen rekomenderar eftersom det är lite svårt att få känsla för det "riktiga" Bulgarien i Albena som är en ren turistort.

• Mingo

Har hört att det är bäst att shoppa i Varna men finns det något i Albena?
    Hur långt är det till Varna?
    Har du några tips på bra restauranger?
    Tror att det ska finnas ett vattenland i närheten....var ni där?

• Väntarochlängtar

Yes..Jag har varit där! Bulgarien är ett underbart land och Varna är helt ok. Men man får en känsla av att det är lite korrumperat eftersom det är samma ägare till alla hotell förutom ett... Du måste gå och äta middag i "höghuset" (ett hotell i mitt i Albena, 17 vån högt). Jättegod mat med bra standard! Annars är resturangerna sådär.. Det finns mycket bättre resturanger i Golden Sands, 6 km fr Albena. Speciellt en indisk resturang som hade underbar mat!!
    Det finns också en lokal bulgarisk resturang som ligger en bit utanför Albena, de kan hämta och lämna vid hotellet. Hette den kanske Milos? Jättegod bulgarisk mat!
    Ha en trevlig semester!

• Väntarochlängtar

Om man vill shoppa billigt i Varna, ska man gå till Zigenarmarknaden. Håll koll på plånboken när ni är i Varna, många ficktjuvar..

• Mamma Anna

Jag var i Albena en gång med familjen när Bulgarien fortfarande var kommunistiskt. Den skummaste semester jag nånsin varit på. Det var värmebölja och alla på hotellet blev magsjuka och på hotellets toalett (gemensam) fanns det bara sandpapper att torka sig i rumpan med. det fanns ingenting att köpa förutom läsk och godis i affären på hotellet. jag lade alla mina pengar på åsneridning ha ha.
    Men jag antar att det inte är så längre. Roliga minnen poppade iallafall upp i mitt huvud när jag hörde Albena.

• Persikan

Det finns nästan bara shopping i Albena förutom stranden. Det är en ren turistort och det finns tyvärr inga direkta sevärdheter... Men ska ni shoppa tycker jag att ni ska åka till Varna där allt är mycket billligare än i Albena.
    Det är kanske fyra mil till Varna eller nåt sånt. Vi åkte taxi dit och den kom även och hämtade oss efter några timmar. Det är dock fara för livet när man åker taxi där

Det finns en restaurang lite utanför Albena som ni måste besöka När man är på stranden ska man följa den mot Balzic (kommer inte ihåg hur det stavas) tills man kommer fram till ett stort fartyg. Gå förbi den restaurangen och så lite längre fram till höger finns en resturang precis vid strandkanten. Supergod mat, jättetrevlig personal och billigare än inne i Albena. Trots att det ligger utanför Albena är det gott och väl gångavstånd.

Trevlig resa .-)

• Mingo

Tack för alla tips!
    Var vattenlandet bra?.....fast det är väl en bra bit från Albena!?

• MalinI

Jag kommer i håg att jag åkte radiobilar och att vi bodde på ett högt hotell.
    Fastnade även i hissen Fast det kanske är info som inte hjälper dig nånting

• orzia

va där i sommras, fint hotell det ni ska bo på vi bodde på grannhotellet, lite trist stad för våran del vi va där 2 veckor.. men perfekt för barnfamiljer
    ta med badskor finns fullt med krabbor i havet,,
    när ska ni dit? vi va där i juni o då va vädret lynnigt ta med varma kläder,,
    allt "stänger" runt 22-23 tiden så va ute i god tid me o äta mat

• Gabbesmamma

Hej!
    Jag kommer från Bulgarien. Måste säga att det finns mycket att se utanför turistställen som Albena, Golden sands och Sunny beach. Sozopol är jätte fin, gammal stad med mysiga restaurander vid havet.
    Tycker man om vandring så är Rila, Pirin och Stara planina underbara. Veliko Tarnovo, Arbanasi och Plovdiv är fina, inte nära Svarta Havet dock. Tyvärr så är det fortfarrande mycket korruption och kriminalitet som gäller.

• Bisquit

Jag har varit där två gånger.. Helt underbart!
    jag tycker inte att albena är så turistigt som tex golden sands eller sunny beach..
    Bulgarerna som är där pluggar väldigt hårt för att lära sig svenska.. Lite trist faktiskt.

När ni är där måst eni gå på POCO LOCO!! Så jävla bra rest!!
    Jättegod mat, skulle kunna åka dit bara för att smälla i mig ett av dersas vitlöksbröd. Plus att domhar en massa uppträdanden. Typ wallmans,. fast gratis och jättemycket billigare..

Sen var vi på raj, där har dom oxå uppträdanden, men inte ika bra som poco loco..

Mvh G

• Bisquit

Och en sak till.. Åk till balcheck? ( stavning?? ) ligger precis "brevid" albena, underbar liten stad. Men allt stänger ganska tidigt.
    Men maten är billigare där än i albena ( hur nu det är möjligt ?? )

• piffan

Vattenlandet om det är det vid sunny Beach du menar så tyckte jag det va toppen...
    Den enda negativa va att dom hade en dj som spelade vääääldigt högt..man kunde inte ligga o riktigt slappna av...det kan ju ha ändrats...men det va jobbigt...
    O akta er för att springa o halka...det gör ont..hade just klivit ur vattnet o halvsprnag på ett kakelgolv...aj,aj....

Svar på tråden Någon som varit i Albena - Bulgarien?