• Sagalin

Vad kostar takpannor?

Jag undrar vad takpannor kostar, jag såg i ett Silvan-blad att det fanns takpannor för 6,75kr ord.pris 8,5kr. Men de såg "billiga" ut om ni förstår vad jag menar.

Vad kostar takpannor och hur många går det åt per kvm?

hur sätter man fast takpannor?

• Svar på tråden Vad kostar takpannor?
  • Venusmannen

Silvan säljer Mjöbäckspannan, och det är absolut ingen "billig" lågprisprodukt utan säljs även av många andra. Vi lade på sådana svarta 2-kupiga betongpannor på vårat tak nu i somras. Mycket nöjd med resultatet.

Om jag minns rätt så betalade vi 5,20 + moms per styck (6,50) för de 1600 pannorna vi köpte. Och då köpte vi en hel del (råspont, papp) från samma bygghandlare samtidigt och fick det hemlevererat.

Åtgången beror på hur stort läktavstånd man har, men det går åt minst 8,9 st per m2. Glöm inte heller att någon alltid går sönder, och att det är bra att ha några i reserv för framtida utbyte. Glöm inte heller nockpannor.

Mer information (bland annat om läggning och spikningen) finns på www.mjobackspannan.se

• Sagalin

Ok, då var ju det billigt och bra med andra ord.

Tack för länken, ska kolla in den genast.

• Venusmannen

Priserna på materialet till takomläggningen skiljde sig mycket lite mellan de offerter vi tog in. De har bra koll på varandra, och på exempelvis papp så följer priserna de som Bygg-Max har närmast exakt. Det som slutligen fällde avgörandet för oss var fri hemtransport.

• Sagalin

Vad kan man räkna att det kostar att lägga om ett tak på ca 140kvm?

Det går åt ca 1400takpannor X 6,5kr/st= 9100kr.
    Men vad kostar papp och vad man nu kan behöva?

• Venusmannen

Vårat tak är på ungefär 150 m2, och materialkostnaden slutade väl på någonstans runt knappt 50 000 kr totalt. Förutom pannor, så räknar jag då in råspont, papp, läkt, nya vindskivor, en del annat virke, nytt regnvattensystem, plåtar, lite färg, en hel del spik och skruv. Inget externt arbete.

• maha6305

Med
    Plåtdetaljer för: rändaler, vindskivor, hängrännor
    Takmaterial: papp, läkt, tegel
    Övrigt: spik, färg, fotbrädor etc.

Så räkna materialkostnad i snitt 350:- kvadratmetern.
    Det kan möjligen gå att få ner lite om man kör budget på bygg-max.

Stämmer alltså bra med Venusmannens siffror!

Sen tillkommer jobbet :(

Svar på tråden Vad kostar takpannor?