• Bettangarbo

Barnhörna i köket eller sovrummet? Tips och smakråd tack!

(Om ni inte orkar läsa romanen nedan går det bra med att bara svara på frågan såklart! )

Vi bor i lägenhet nu, en tvåa men jag är sedan studentåren bra på smarta lösningar utan att det känns compact living så vi har faktiskt ganska luftigt.. Sonen har inget eget rum (han är snart 8 månader, flyttar om ca 1 år till större) men jag vill göra en fin hörna till honom..

Eller rättare sagt, jag HAR en hörna - men den flyttar runt och nu ska vi borra lite hyllor och grejor så det är dags att bestämma sig!

Möblerna han har än är litet bord med två stolar och en tallrikshylla för några av sina böcker samt olika boxar i trä och "korg" för leksaker (kistmodell på några). Har även dessa www.ikea.com/PIAimages/62572_PE169479_S4.jpg från ikea som sambon promt vill han ska ha vid hörnan.. Tänkte måla ramarna vita. Hur sätter jag upp dem snyggast, på rad?

Har sytt stolsdynor av skummgummi och klätt med mörkblått tyg med stjärnor från Lexington, hans spjälskydd är i samma tyg och stilmässigt passar det nog bäst i sovrummet - men det kanske är roligare med en hörna i köket? I köket har vi noguatfärgade väggar, resten är vitt och ek så det passar nog där.

Vad tror ni, vilket rum blir bäst?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Barnhörna i köket eller sovrummet? Tips och smakråd tack!
  • Bettangarbo

( Glömde säga att jag inte förväntar mig att han ska ha så mycket användning för hörnan ännu, det är mer så att han står och håller i bordet och så tänkte jag att han skulle få välja godnattbok när tallrikshyllan kommer upp )

• Thursday

Vad ska den vara till? Ska han kunna sitta där och leka (är han inte lite liten för det?) eller är det bara "förvaring"?

För om man ska sitta i hörnan och leka är det kanske trevligast att ha den i köket? Vill man å andra sidan kunna gömma undan sånt, om man får gäster t.ex., så är väl sovrummet bättre?

• Morsan33

Håller med Idispidis där, sovrummet är bäst.
    Där behöver inga "andra" springa så att säga.

Morsan33 -2 barnsmor
  • Bettangarbo

Just nu står den här i köket och han sitter och bankar på den med en slev.. Så jag vet inte riktigt vad han ska ha den till nu, det var mest att den var så söt (möbelgruppen) och jag kunde inte låta bli att ställa fram den.. mest för att jag tycker den är fin alltså! Och som trumma..

I sovrummet är vi ju inte så mycket, men han kanske inte tycker det är lika kul att stå vid bordet/trumma länge till och då kanske den bara skräpar här i hörnet..

En riktig velpotta är jag!

• Minimagen

Nja, barnhörna i köket skulle jag nog inte välja. Däremot kan ju en fin korg med lite leksaker stå där. Gör en fin vrå i sovrummet istället med sängen och tavlor och möblerna!
    Jag ska snart göra en hörna till min 9-månaders i vårt sovrum. Han ska ha en tavelhylla över sin spjälsäng med svartvita foton av honom själv m.m. och en mobil i taket från ikea, den med måne och stjärnor...sen kanske det blir någon liten hylla eller bänk korgar med leksaker...Det är tänkt att allt ska gå i vitt, beige, ljusblått och olivgrönt.

• Monstermamman

Köket skulle jag välja.
    Barn vill vara där man själv är och vi åtminstone är aldrig i sovrummet på dagtid.
    Risken är stor att om du bär in "alla" saker i sovrummet så kommer han att bära ut dom när han blir så stor och så slutar det med att du har saker överallt istället.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • TessaS

Har själv inga barn (än...) men jag hade nog valt ett ställe som är där ni är mest under dagen.
    Sen om det är köket eller sovrummet, beror ju på hur ni har möblerat allt annat...

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • Bettangarbo

Tack för att ni tar er tid att svara! Har så svårt att bestämma mig..

Sovrummet blir snyggast, köket kanske mest praktiskt? (om han ska dra iväg med sakerna) Vet inte heller hur mycket en sån liten kille verkligen kommer använda grejerna.. hm.

Tror vi är mest i vardagsrummet faktiskt, sen kommer köket.. Sovrummet är vi bara i när vi sover som det är nu. Kan tillägga att vi har www.ikea.com/PIAimages/33709_PE123725_S4.jpg i vardagsrummet för alla leksaker som åker runt i vardagsrummet när han leker på golvet. Men vill ha det ganska vuxet där annars, i stilen och så.

• Duckan74

Jag skulle välja köket. Inte vill väl pojken sitta ensam i sovrummet på en stol om du är i köket och fixar och donar?

• Bettangarbo

Velar än.. jag är hopplös! Det är ju ett riktigt i-landspromblem men just när jag bestämt mig för ett rum så ändrar jag mig.. Vill iaf tacka för att ni hjälper! (Eller åtminstone ger mig fler argument - åt båda håll! )

• lycklig adoptivmamman

Köket är mitt tips. Generellt så är barnen där du är så välj efter det.

• Godis råttan

Köket.
    Det är väl där man är mest? DEt är nog roligare för lillen/lillan?

*överläggning pågår* tankar på hög varv...
  • Annamus

Tänkte bara lite... det lät lite som att du försökte urskuldra dig, att du nästan skäms för att ni bor i en tvåa. Om det inte är så så glöm bort att jag sade det. Men tänkte bara säga att vi bor i en etta, jag, maken och sonen som är 4.5 år gammal. Vi hade en trea innan men flyttade till ny ort hastigt och fick då den här ettan. Här har vi bott hela sommaren och det kan nog bli större delen av vintern med. Bekvämt, lättstädat, billigt och allt. Jag hade dåligt samvete över att vi bodde så litet med barn, men sedan vi börjat att leta desperat efter större på orten så har olika släktingar, bland andra svärmor, rått oss att stanna kvar ett tag och så ihop lite buffert i pengar. Det tänker vi göra och nu har vi slutat skämmas.

Angående köket eller sovrummet så säger jag självklart köket! Inte vill en sån liten kille någonsin använda sina grejjer om han inte får vara där mamma/pappa/folket är. Men varför inte vardagsrummet? Det hade vi i vår trea innan sonen fick eget rum.

• Bettangarbo

Tack för svaren!

-> Annamus

Nja, vi är helt ok med vårt boende och trivs jättebra - det är mest att andra har åsikter och jag orkade inte förklara mig här också... därav urskuldrade jag mig lite. Tänkte att det är lika bra att föregå frågorna och förklara på en gång (OT: vår förra hyresvärd räknade kallt med att vi skulle flytta ur vår 1a i en villa när jag var gravid och lovade bort lgt:n utan att prata med oss tom! Men vi slapp en del hyra och hittade denna så det ordnade sig ändå, när vi berättade att vi ville bo kvar, hade ju trädgård men slapp det "jobbiga" med hus. Tänk vad många förutsätter att barn=stort boende? Dessutom ser jag hellre att vi busar vilt i grönområderna och skog ute).

Får ibland intrycket av att det är lite "fult" att inte ha eget rum åt sitt barn, men vi tänker som ni att vi sparar lite pengar och ser oss omkring utan brådska eftersom han faktiskt inte behöver något rum nu! MEN jag tyckte det vore mysigt med en liten hörna.. I vardagsrummet vill vi ha öppet och utrymme att springa och busa på, nu lutar det åt köket iaf..

• Annamus

Jo vi bor ju på landet så att säga, lekparker i massvis och härligt att leka i snön nu, och säsongskort på badet här nära. Sedan har vi tagit bort lite av vårt, närmare bestämt datorbordet, och låtit han få en av bokhyllorna, så han har sin egen hörna, ungefär en tredjederl av rummet så det är ju rättvist... Han trivs då, har aldrig klagat. Han somnar bra på kvällarna fastän tvn är på och han sover på morgonen en stund efter vi har stigit upp så det är inga problem. Jag trivs mer och mer här ju fler lösningar man kommer på så att det blir finare i lägenheten. Och köksutrustningen har jag vant mig vid nu, och vi har plockat undan ganska mycket onödigt somi hade i hyllorna. Så vi kan nog stanna kvar här ett bra tag, i alla fall tills bäbis nummer två är tillverkad och på väg... Lycka till i alla fall!

KRAM
    Anna

• FruPuffen

Har inte läst hela tråden men utav sovrum och kök skulle jag helt klart välja köket! Det är där man har som mest behov av att de kan leka själva, när man lagar mat och sådant. I sovrummet är man ju inte särskilt ofta mer än då man sover.

• jessa1

Vad skönt att äntligen läsa om någar som bor mindre. Bor själv i en 2:a men min sambo och våran son och har haft jätte panik över att min son inte får ett eget rum, man känner sig nästan som en dålig förälder bara för det. Har delat av sovrummet så att han har halva rummet till sina leksaker och sen har jag fixat iordning en sovhörna i klädkammaren/hallen (ligger mellan sovrummet och vardagsrummet)som blev jätte mysig.

• SVejsan

Köket!

Förutom att barnet leker främst där man själv ä r- så..
    När barnen är riktigt små dvs under 2år så brukar man vilja kunna hålla ett öga på dem och deras lekar också. Det testas och provsmakas på allt och är barnen utom synhåll (i sovrummet) under leken så kommer du att behöva springa dit stup i kvarten... Bättre att ha lekhörnan i ett rum som ni vistas mer i...

• PetraN

Vi kommer att ha det där lilla bordet och två små stolar i köket. Sen kommer vi att ha en läshörna under trappen till övervåningen samt några backar m leksaker.

Svar på tråden Barnhörna i köket eller sovrummet? Tips och smakråd tack!