Frysa banan?
Min dotter har börjat få banan till gröten. Varken jag eller min sambo gillar banan och hon äter ju bara pyttelite åt gången, kan man dela bananen och frysa den?
Min dotter har börjat få banan till gröten. Varken jag eller min sambo gillar banan och hon äter ju bara pyttelite åt gången, kan man dela bananen och frysa den?
Ja det kan du.
När du tinar den kommer den vara alldeles brun och slemmig men det går. Mosa och ha i istärningslådor.
Vill du så kan du späda bananen lite med vispad grädde.
När jag var liten var det "inne" att frysa en halv banan på en gaffel och sen käka som "glass". Så svaret på din fråga måste vara ja.
Änglasnuttan:
Ja, men det förutsätter ju att man inte tinar bananen sedan.
Ska hon använda den som barnmat måste ju banan tinas när den varit fryst..och då blir den brun och slemmig - men fullt ätbar.
Tack för svaren!
Min dotter är bara 4 månader, kan jag spä bananen med vispgrädde då, eller är hon för liten?
Någon som vet när man kan börja ge typ turkisk yoghurt blandat med puré som mellanmål?
När du vill börja med mjölkprodukter är helt upp dig själv.
Min äldsta dotter åt vispad grädde sådär varje/varannan dag och det smorde tarmarna jättebra så hon bajsade lättare. Missade vi det blev hon genast hård. Det höll i sig från ca 6-9månader ålder.
Turkisk yoghurt kan du ge nu OM DU VILL. Du kan även blanda yoghurten med lite skrapad banan eller skrapat äpple.
Min dotters favorit för tillfället (hon är precis 5månader) är 1msk snabbhavregryn + 2 msk vatten + 2 msk skrapad päron.
Skjuts in i micron på full effekt till det blir en bubbla av gröten.
Mums!
Glöm inte att servera vatten till smakisarna.
Jennie Brunflo: Tack för tipsen. Jo vatten dricker hon i flaska till gröt och smakisar, och det tycker hon jättemycket om!