Mallory Weiss blödning
Kan någon förklara för mig vad det är, hur det beter sig och om återfall är vanligt.
Vore tacksam...har googlat men finner inget vettigt som stämmer in med det jag söker.
Kan någon förklara för mig vad det är, hur det beter sig och om återfall är vanligt.
Vore tacksam...har googlat men finner inget vettigt som stämmer in med det jag söker.
Ingen?
puff?
Det är, vad jag vet, ytliga sår i slemhinnan i matstrupens nedre/magsäcken övre del som kan spricka upp och blöda om trycket ökar där. Om man kräks, exempelvis. Återfall är väl möjligt, antar jag, men jag har inga siffror på det.
Vet tyvärr inte så mycket mer, har bara stött på det 1 gång under de åren jag jobbat på magtarmavdelning. Är väl inte så förfärligt vanligt, skulle jag tro.
Tack för ditt svar...finns det olika grader av det?, känns inte som om det jag hade var ett ytligt sår.
Här kommer en länk:
http://www.gastrolab.net/dictsm.htm
Verkar som att det är en lindrig åkomma som stannar av sig självt oftast. Finns en allvarligare version av det men den kan du läsa om i länken jag lagt här ovan.
Hoppas du slipper uppleva det igen; det verkar vara en väldigt obehaglig upplevelse.
Tack för länken . Tack för svaret
www.gastrolab.net/ksqoess.htm
www.gastrolab.net/dictsb.htm se Barretts...
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp - Vid Mallory inget förebyggande eller uppföljning behövs.
Det står inte så mycket kring återfall osv. Det man kan utläsa är att det är en "lättare" tillstånd att dras med. Vet sen tidigare tråd att du inte hade det så "lätt", så missförstå mig inte. Tycker att du ska kontakta sjukvården så att du kan få svar på dina frågor. Det finns även en del hemsidor på nätet där du kan maila frågor så får du svar av läkare.