• ijacarina

kött fondy

Ska ha vänner hemma imorgon kväll. Vi ska käka kött fondy. Är det någon som har några förslag o recept på goda såser som vi kan ha till?

• Svar på tråden kött fondy
  • annca

Brukar köa några färdiga, tex alains aioli, Hoisinsås och teriyakisås. Tzatziki är också gott till! Och nån sötsur sås!

Vi brukar ha blandat fläskfile, nåt mört nötkött typ entrecot filé eller rostbiff, bläckfisk och massor av olika slags grönsaker som paprika, färska champinjoner, salladslökar, blomkål, squash etc. när vi kör fondue.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • A med A och R

Bea,grönpepparsås,creme fraiche med en (eller två) krossade vitlöksklyftor i + lite salt och peppar.

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
  • Theolin

Vi brukar köpa lite dipper från estrella. Typ Holliday, dill dipp
    Guaccamole är gott till. Min syster brukar göra banandipp (banan och gräddfil)
    Vet inte hur ni brukar göra med det ni doppar i, men vi brukar ha vatten, 3-4 köttbuljongtärningar, en halv lök, paprika pulever, chillipulver och svartpeppar.
    Älskar fondue

• ijacarina

tack så mycket. Flera får gärna skriva recept. =)

• annca

Enkel Tzatziki:
    ½ gurka
    3 dl turkisk eller grekisk yoghurt
    1 stor vitlöksklyfta
    salt
    tabasco
    olivolja
    mynta

Hacka gurkan halvgrovt. Salta och låt ligga i ett durkslag minst 30 min.
    Efter 30 min kramar du ur så mycket vatten du kan.
    Pressa vitlöken i en skål. droppa på ett par droppar olivolja och ett par droppar tabasco. Krydda med en tsk mrossad mynta. Blanda ner i yoghurten. Rör enr gurkan i yoghurtblandningen. Klart.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • BeDee

Jag brukar ha Guacamole(stavning?), en vitlökssås gjord på några skedar creme freish och gräddfil, 1 vitlöksklyfta, 1 sked chillisås eller ketchup och så lite peppar.
    I bland har jag även haft salsadip till oxå.

Mums... älskar Fondue.. åt det för nån vecka sen

• A med A och R

Tips! Ta fritösen så går det snabbare Flört

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
Svar på tråden kött fondy