• Anonym (Nervös)

Hur är det att vara Krokimodell?

Jag svarade på en annons förra veckan i tidningen där ett studieförbund sökte krokimodeller för sina konstkurser. Jag fick svar igår och jag pratade med handelaren som verkar trevlig och ok. Han sa aatt jobbet är för två kurser som startar första veckan i november och håller på fram till jul och de behöver modell fyra timmar två gånger i veckan på kvällstid. Min man tycker det verkar ok men jag blev osäker. Först tyckte jag det verkade spännande men nu är jag helnervös för att gå och prata med handledaren och ännu mer för att stå naken inför en massa personer. Är jag nojig? Har någon jobbat som krokimodell som kan ge något tips.

• Svar på tråden Hur är det att vara Krokimodell?
  • Anonym (modell)

Jag har gjort det (är man) för en konstutbildning. Naken är man oftast bara den stund konstnärerna målar/ritar. Sen kan man ta på sig morgonrock (ta med dig en sådan alltså). Sen beror det på hur långa positioner du får, det kan vara lite kämpigt att vara stilla länge. Be dem gärna se till att du får varmt, konstnärerna har ju kläder så de fryser inte. När jag modellade fick jag ha en motorvärmare på.

Lycka till

• Konstnärsmodell

Hej,
    Jag har varit nakenmodell många gånger på kurser och även på event, samt en del små inhopp i film och tv produktioner.
    Vad gäller kurser så behöver du inte känna dig orolig, det är faktiskt inte alls så hemskt som många tror.
    Dom som tecknar ser dig som en helhet och är fullt upptagna med att försöka få till proportioner, volym, skuggor, m.m. Dessutom så vill man ha alltifrån smala till mulliga modeller så det finns inget rätt eller fel.
    Är man dessutom själv intresserad av teckning så lär man sig faktisk lite själv varje gång.
    Försök att vara uppmärksam på vad kursledaren pratar om och välja ställningar som passar för tillfället.
    Viktigt att tänka på som nybörjare: Tiden för olika ställningar varierar från någon minut upp till 15-30 minuter. Välj bekväma positioner för långa tider, det kan vara mycket ansträngande i början. Känner du att du inte orkar så säg till och be om en kort paus, det är bättre än att svimma. Ta gärna med en egen klocka för att hålla koll på tiden, t.ex. digital kökstimer. Ha något att dricka, kanske något att äta för att hålla blodsockret på lagom nivå. Plus en morgonrock att ha i pauser.
    Du får gärna fråga mig om det är något du undrar över eller om du vill ha praktiska tips.

Svar på tråden Hur är det att vara Krokimodell?