• Alcarinque

7-månaders med feber

Har en dotter som är 7 månader och som det senaste dygnet har haft feber. Hon har legat mellan 39 och 40.5.
    Igår var hon ganska pigg, åt bra och orkade vara uppe.
    Idag är hon mycket slöare, vill inte äta, varken mat eller flaska (ammar ej), trött, hängig och gnällig.

Har ringt bvc och lämnat meddelande. Ingen ringer upp. Ringde Sjukvårdsupplysningen som sa att dom inte fick ge råd åt så små barn då de inte var utbildade för det utan hänvisade mej till Östras barnklinik. Där får jag höra att de har stängt(!) sin telefon och bli ombedd att ringa tillbaka senare.

Så, vad ska jag göra? Bara avvakta, låta henne sova och erbjuda henne mat när hon vaknar?

Jobbigt när dom är så här små tycker jag...

• Svar på tråden 7-månaders med feber
  • MissLilo

vad? de får inte ge råd ang småbarn???
    Oh telefonen e stängd

Det finns ju en linje för småbarn.
    Då ska de ju kunna sånt.

Men de bbrukar säga 4 dagaars feber, och inte dricker då ska man åka in.....för barn ska inte få vätskebrist. Åk hellre in en gång för mycket! Men blir barnet medtaget...slött och inte orkar leka, då är det inte som det ska. Åk in....även om hon bara får vätskeersättnade, och de atr sina standard prov (snabbsänka, lyssnar på lungor, tittar i öron och hals)...men vet du at något e fel så ståpå dig.

JAg bråkade i 3½ månader när dottern var slö, inte åt något, inte orkade prata, skratta, kröp bara lite under dan...spydde blod, slememt gjorde att hon ite fic luft flera gånger om dan. Det var normalt....men hon hade både bihåleinfalmmation och astma, oc det upptäckte en barnläkare! Inte akuten, bvc eller vc.

• Alcarinque

Tack för ditt svar!
    Usch, man blir så lessen när man läser sånt som du skriver!

Nu när hon vaknade var hon lite piggare och febern hade gått ner lite. Orkade skratta när jag busade med henne och har fått i sej en halv tallrik gröt och druckit lite vatten.
    Men jag tänker absolut ha ögonen på henne nu under dagen och kvällen!!

Ja, jag tyckte det var himla konstigt att dom sa så när jg ringde! Det är ju det man fått inpräntat i huvudet "ring sjukvårdsupplysningen!". Han jag pratade med menade att de inte var utbildade för frågor om så små barn utan hänvisade mej då till Östra sjukhusets barnklinik där hon i växeln sa att de stängde av telefonen då de hade mycket att göra... Hel knäppt!

Bli hon sämre igen åker jag in utan att ringa först, vad ska man göra då när dom inte svarar...

• bonni

När vår son var 5 månader och blev förkylld och hade astmabesvär så fick vi rådet att alltid åka in till barnklininken om han fick problem med andningen eller blev väldigt slö och inte ville dricka. Här (Eskilstuna) så säger dom att det är stängt på barnkliniken om dagens tider är slut, men det var bara att åka in dit om det var något akut.
    Tycker du ska åka in med henne om du är orolig och inte får i henne vätska, håller med MissLilo bättre att åka in en gång för mycket.

• bumbi

usch va jobbigt när de små är sjuka
    vår lilla tjej har nyss tillfrisknat från feber som hon hade i 4 dagar... då hade hon 39.9 två av dagarna..
    ett tips är ju att kolla blöjan, är den kissig så får hon iaf i sig vätska som hon ska. Sen är ju allmäntillståndet viktigt att hålla koll på.
    Om min dotter var slö, inte ville äta, hängig m.m skulle jag nog vilja att någon undersökte henne, tycker det är helt otroligt att de har stängt av telefonen där... Ni har inget annat sjukhus i närheten då?
    Åk in om du känner att det är nåt som inte stämmer, bättre att åka in en gång för mycket...

Hoppas lilltjejen blir bättre snart och kryar på sig

• emlis

Jag ringde sjukvårdupplysningen förra veckan då vincent hade över 39 i feber och var jätteledsen. Hon rådde mig då till att åka in till jourmottagningen. Väl inne konstaterade man öroninflammation.
    Om du inte kommer fram på telefon så tycker jag absolut att du ska ringa sjukvårdsupplysningen igen och fråga vad du ska göra. Lycka till! Kram emma

• Alcarinque

Hej tjejer och tack för era svar!

Har äntligen fått svar på Östra och de gav samma råd som ni De trodde att det var tredagarsfeber.

Hon har varit lite piggare nu under eftermiddagen. Skojat lite och jagat dammsugaren i gåstolen.
    Sover nu igen.
    Ska envisas med vätskan och fortsätta med Alvedon. Avvakta och se så hon inte blir sämre.

Svar på tråden 7-månaders med feber