• riccolina

musik till dop

Hejsan...

fick brev från kyrkan där det stod att musiken som skall spelas under dopceremonin skall vara levade, alltså inte på cdspelare, kan detta stämma?

har tre låtar som jag vill ha och alla hade jag tänkt spela på cdspelare. "Du är allt"- "Det är du" med shirley clamp, samt "välkommen till jorden", lotta ahlin.

Känns lite som man blev ställd på pottan, har ingen aning om nån annan musik..*panik*

Nån av er som haft musik på cd-spelare under dopet och hur har kyrkan ställt sig till det?? förutom dessa tre låtar plockade jag fram tre psalmer...

snälla hjälp...desperat!!

• Svar på tråden musik till dop
  • Mikkel räv

De flesta församlingar har den regeln, ja. Mycket av upphovsrättsliga skäl, det blir ju ett offentligt framförande, men också för att dopet är en gudstjänst, en rit, och de som händer där skall vara då och där. Det är du, isamtal med prästen och kyrkomusikern som tillsammans får komma överens om det. Själv tycker jag att tre låtar låter mycket? Har du ingen kompis eller så som kan sjunga dem istället? Säkert kan kyrkans musiker kompa. Ett alternativ kan ju vara att spela dem på dopfikat - kan säkert bli lika fint; du eller pappan ställer er upp och säger typ att Tack för att ni ville dela dopet med oss idag, vi skall inleda dopfikat med en av de finaste sångerna som vi vet och som vi vill ge vårt barn, kan alla vara stilla nu så spelar vi...

• jockesfru

kan ingen sjunga låtarna då....tycker personligen att det är finare så.

Ludvigs mamma
Svar på tråden musik till dop