Vad gör och tjänar en arbetsterapeut?
Ja ni såg frågan! Förstår att det är olika beroende på ålder och arbetsplats men ge mig lite exempel //Ylva
Ja ni såg frågan! Förstår att det är olika beroende på ålder och arbetsplats men ge mig lite exempel //Ylva
arbetsterapeut.... en sån mötte jag när jag låg på sjukhus... hon jobbade i arbetsterapin o försåg patienter med något att göra..
Hon instruerade i vävning, målning, drejning, träslöjd o diverse annat....
hon var anställd av sjukhuset/landstinget...
Skaffar, provar ut och bedömer hjälpmedel till alla typer av behov, rullstolar, rullatorer, stödskenor, sängtyper, hissar you name it...sedan utreder de olika personers funktioner också, vad man klarar av i vardagen och inte, och hjälper till med lämplig sysselsättning/rehabilitering. Samarbetar mycket med sjukgymnast, psykolog, läkare etc vid skador och sjukdomar.
Min mamma arbetar som arbetsterapeut. Hon är 50 år och har arbetat som det i ca 7 år, nu är hon uppe i en lön på 21000kr före skatt.
Precis som innana skrev ovan, så arbetar hon med att göra hembesök och skriver ut hjälpmedel till rörelsehindrade och samarbetar mycket med sjukgymnaster.
Här kan du läsa mer:
afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp
Tack så mycket! //Ylva
Jag är arbetsterapeut och belv klar juni 2004.. Först och främst vill jag bara säga att den arbetsterapeuten Nyfiken Gul träffat är mer av "före detta arbetsterapeuter" något vi vill komma bort ifrån! Men visst finns dom kvar! Jag tycker att innana beskrev det väldigt bra.. Du kan jobba inom massor av områden.. Lönen varierar beroende på var du jobbar i landet.. Det är ett varierande och roligt arbete! Det kan dock vara svårt att få jobb på utbildningsorterna så man får söka sig lite längre bort eller ha tur!
Lycka till!
Jag jobbar som arbetsterapeut, har så gjort i drygt 3,5 år. Jag tjänar 22500 kr/mån.
Mitt jobb går ut på att utreda och bedöma människors arbetsförmåga, dvs arbetslivsinriktad rehabilitering. Precis som Nilwa skrivit ovan så kan man jobba inom många olika områden. Ett tips är att gå in på Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters (facket) hemsida: www.fsa.akademikerhuset.se. Där kan du läsa en hel del om vad man kan jobba med som arbetsterapeut! Lycka till!
Tack så väldans mycket! Skriver åt min kompis, ska ge henne alla tips/länkar! //ylva