• ejda

sockerfri och laktosfri kaka?

Finns det? recept isf! :)

• Svar på tråden sockerfri och laktosfri kaka?
  • Maira

Jadå, laktosfri är det inga som helst problem att få den. Sockerfri är också möjligt, vilket sätt som är bäst beror på varför den ska vara sockerfri. P.g.a. diabetes?

• ejda

diabetes och laktosintolerans..

• Maira

Kanske du kan göra en tårta på dett sockerfria recept på morotskaka? Använd mjölkfritt margarin (t.ex. flytande Milda Culinesse) och om du vill ha ost glasyr så får du köpa färskost gjord på Tofu, eller så kan du väl bara använda receptet och baka med vanliga bottnar, fylla med mjölkfri vaniljkräm och t.e.x. hallon och sist täcka med mjölkfri vispgrädde och dekoration? Vad tror du?

Ingredienser 30 st.:

4 medelstora morötter, ca 300 g
    4 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    3 dl strösötningsmedel
    200 g margarin
    4 ägg
    Glasyr:
    150 g krämig färskost, t ex Philadelphia
    50 g margarin
    1 3/4-2 dl strösötningsmedel
    Så här gör du:
    Skala morötterna och råriv dem fint. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver och sötningsmedel. Hacka in smöret till en grynig massa. Tillsätt morötter och ägg och blanda till en jämn smet. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, 25x30 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 20 minuter. Stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper och drag av papperet som den gräddats på. Låt kakan kallna med långpannan över.
    Rör ost och smör till en smidig kräm. Smaksätt med strösötningsmedel. Bred ut krämen på kakan. Skär kakan i bitar, cirka 5 cm i fyrkant.
    Går bra att frysa!

• Maira

Tänkte att morötter i kakan är bra eftersom de gör att blodsockret blir stabilare än med vanlig sockerkaka. Ammars är det inte så svårt att hitta recpt på sådan heller. Jag kan det mesta om mjölkfria produkter eftersom jag själv är allergisk, men det är en djungel eftersom olika produkter är bra till olika saker.

• ejda

Ah okay.. Det var ett bra förslag. Får se hur vi gör. Tack!

• Maira

Hör av dig om du vill ha tips på vilka mjölkfria produkter som är bra till vad. Men du kan ju använda vanliga laktosfria grejer så det ska nog inte vara några problem.

Lycka till!

• Falo

Tänkte bara göra ett litet inlägg ang mjölkfritt...
    Enligt dietist ska man EJ använda milda culinesse!! Det är inte helt mjöljfritt! Det man ska tänka på är att det ska stå att produkten är mjölkfri! Det räcker alltså inte med att det står att det är vegetabiliskt fett tex. Mjölkfri vispgrädde har jag aldrig hört talas om... O ska man göra en mjölkfri morotskaka kan man ju inte använda philadelphiaost!....

• Falo

Sorry, såg att det gällde laktos.....jag var inne på HELT MJÖLKFRI......
    Min dotter är mjölkproteinallergisk..och därför kan jag inte använda tex milda culinesse.....
    Sorry!

• Maira

Hej Falo!

Ville göra några förtydliganden eftersom jag också är mjölkproteinallergiker och vet ganska väl vad jag kan äta och inte.

-Milda Culinesse innehåller rapsolja och vegetabilisk olja vilket går alldeles utmärkt. Det man ska se upp med är produkter som innehåller vegetabiliskt margarin eller vegetabiliskt fett eftersom detta ofta äe en felmärkning från producenternas sida.

-Jag rådde trådstartaren att använda sojabaserad färskost istället för philadelphia ost.

-Det finns en mjölkfri vispgrädde som heter sojatoo och som säljs både på tetra och som sprutgrädde. Jättebra om man ska baka tårta! Kanske du inte ska använda det för mycket till din dotter eftersom barn som är allergiska mot mjölkprotein oftare än andra utvecklar allergi mot soja också.

Svar på tråden sockerfri och laktosfri kaka?