• Komzi

ersättning på termos?

Jag har alltid kokt vatten på termos på natten, men undrar om man kan ha färdigblandad ersättning på termos så man slipper blanda mitt i natten?
    Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden ersättning på termos?
  • Nenne 71

Jag blandar en flaska ersättning innan sänggående på kvällen. Förvarar den i kylskåp och värmer i micron på natten.

• lillaEgo

Nej, det ska Du inte ha. Det bildas bakterier. Däremot kan Du har färdigblandad kall ersättning i kylskåpet och bara mikra upp.

• Komzi

nej, då föredrar jag o blanda i sängen:P *latmask*
    tack så mkt för era svar!

• luzorsus

ha isåfall bara kokat vatten i termosen och pulver bredvid så kan du blanda när det behövs, tror det bildas bakterier annars.

• Malounis

Kan man blanda ersättningen i vattnet och sen värma upp?
    ENligt beskrivningen på förpackningen (pratar om NAN alltså) så ska man koka vattnet först, låta svalna och SEN hälla i pulvret.

• KamJo

Malounis: Med babysemp kan man göra så..

• Ewis

Komzi:
    Så gör vi oxå och ibland önskar man att man bara kunde hälla färdigblandad välling från termosen men tydligen så bildas det mycket bakterier tyvärr.

Malounis:
    Nan; Först kokar du vatten, kyler det sedan i kylskåp och när du ska göra ersättningen använder du det avkylda kokta vattnet som du ex. värmer i micron med ersättningspulvret i.

• Malounis

Ewis

Så det är alltså ok att man värmer pulvret om man häller det i vatten som redan har kokats? Tycker det är lite förvirrande, vissa säger att pulvret inte får hettas upp, andra säger att det är ok.

Vi gör som så att vi kokar upp vattnet i vattenkokare, häller i flaskan, fyller på med lite kallt vatten från kranen så det blir lagom temp och sen häller vi ner pulvret och rör om.
    Går väldigt fort och är smidigt!
    Ibland har vi förberett med vatten i termos (men oftast bara om vi är ute nånstans och inte kommer åt att koka vatten på plats.

• Komzi

Jag har hört att om man ska blanda på kallt vatten (som varit kokt) ska man värma bara vattnet först o SEN blanda i pulvret. Tydligen ska det försvinna en massa vitaminer om man micrar det.

Tycker iaf det är synd att man inte kan blanda ersättning o slå på en termos, hade vatt SÅ lätt på natten:D

• MansonDust

Det får ju inte vara fööör lätt.

• smurfis75

På baby semp står det såhär: Använd kokt kylskåpskallt vatten som du vispar ner pulvret i. Fyll på kokta el. maskindiskade kalla flaskor och förvara väl förslutna i kylen max 6-8 timmar. Vid matningstillfället värm till 70 grader och låt svalna till ättempratur.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Komzi

man hör så mkt olika saker.. man vet ju aldrig vad som är riktigt rätt. men färdigblandad på termos verkar alla vara överens om att det inte är någon höjdare;)

• Ewis

Malounis:
    Nu är det ett tag sedan vi använde oss av Nan till tösen som nu är 1,9 år MEN hon är uppfödd på modersmjölkersättning som ex. Nan.
    Vi gjorde alltid så att vi kokade ganska mycket vatten som vi förvarade i kylskåpet och sedan tog vi den mängden vatten vi behövde och doserade pulver efter det och skakade och sedan micrade till ät temperatur.
    Tösen klagade aldrig

Nu har jag inget paket att läsa innan till på men som sagt så här gjorde vi till tösen.
    Första tiden använde vi en modersmjölksersättning från apoteket, en röd burk som hette något på B och var jätte dyr.

• snusans mamma

Vi kokade upp vatten på kvällen och satte i termos.
    Vi blandade först när vi behövde. Det funkade bra för oss.

• Komzi

Vet ni vad jag nyss kom på? När jag var liten (18 år sedan) fanns det termosnappflaskor som man kunde ha ersättning/välling i som höll värmen, då borde det väl blivit bakterier i dom också? Bara en tanke..
    någon som vet?

Svar på tråden ersättning på termos?