• freelove78

navelbråck hund

Har ett problem,som jag hoppas få hjälp me.
    Vi vill köpa en blandis kille (valp),men han har navelbråck.
    Då sa vi till ägaren att vi tänker inte betala fullt pris för honom pga eventuellt senare opration.Det höll hon me om,men vi vet inte va vi ska betala för denna plutt,vad som e rimligt.
    En opration kostar uppåt 10,000 kr,å det får man ta ur egen ficka.För försäkringsbolaget står inte för sånt.
    Hoppas nån kan komma me ett bra förslag.....

Jag vill inte ha nåt påhopp för att det gäller en blandis,som jag fått tidigare på andra ställen.

• Svar på tråden navelbråck hund
  • Mirris

Navelbråck brukar ju "gå tillbaka" .. det är bara att trycka på det varje dag.. så sa veterinären till min kompis som köpte en hund (till fullt pris) med bråck.

Det har aldrig varit nåt tru´bbel med det!

Kostar det verkligen 10000 Låter extremt mycket ..

• freelove78

De har jag me hört att man ska göra,det va den prisklass jag fick i andra trådar om (hundar....Jag vill ju verkligen ha denna valp å han e hos oss nu.Men får tacka för dit svar:)

• Mirris

Så här stod det på en sida!

"Behandlingen av navelbråck beror helt på hur stor bråcksäcken och bråckporten (hålet i bukväggen) är. Om bråcket är så stort att det finns risk för skador eller inklämt bråck bör djuret opereras så snart det har blivit så gammalt att det kan sövas utan alltför stora risker. Operationen är i allmänhet ganska enkel, då man syr ihop den defekt som finns i muskelväggen. I undantagsfall är bråcket så stort att man inte bara kan dra kanterna mot varandra och sy ihop. I dessa fall kan man lägga in ett nät av syntetmaterial som förstärkning av bukväggen. Nätet sys då till kanterna av bråckporten som en konstgjord bukvägg."

Känns inte som att ett "Enkelt" ingrepp ska behöva kosta 10.000.. verkar helt galet.. men det kan ju gå hur som helst på en operation.

Ring en veterinär o fråga istället!!

Lyckat ill med valpis

• freelove78

jag får tacka jätte snällt
    Det låter ju enkelt,men jag fattar inte va dessa människor fick 10,000 ifrån..Kanske dom bara sa så för att jag inte ska köpa honom.Dom va så anti mot just blandras.

• Mirris

Konstigt folk finns lite överallt! Har själv en blandis som är tokgo.. o min förra vovve var en blandis oxå.

Jag uppmuntrar verkligen ingen att medvetet avla blandisar.. men när dom väl finns här så måste ju nån ta hand om dom. O till rashundarna är det ju kö!!!

• freelove78

Det e sant det du säger, håller me till 110% :)
    Men jag sa det till ägaren att du får inte tillbaka valpen,då bara skratta hon,så får se va vi kommer överens om för pris :)

• Mirris

Det löser sig nog. Ring en veterinär på måndag o boka en tid för undersökning av just navelbråcket. Så kan ni komam överens om pris med uppfödaren när ni vet vad det skulle kosta, ifall ni måste göra nåt åt det!

Svar på tråden navelbråck hund