• Blue Vapor

Trappsteg med matta på? Vill ha bort!

Vi har just köpt ett sommarhus som vi ska renovera, och där finns en såndär typisk 80-talstrappa i furu. En svängd trappa med liksom öppna steg och så är det nån vass MATTA på varje trappsteg! Vi ska måla trappan vit, tänkte vi, och hade ju gärna tagit bort denna matta också! Men den verkar vara liksom infälld i själva steget....... Fundersam

Någon som vet vad jag menar, och som har löst det på nåt bra sätt??

Just nu funderar vi på att göra en luring - måla allt trä vitt och så faktiskt fläska på färg även på mattan bara för ATT, och sedan köpa lösa, avrundade "matt-steg" i grått från Ellos och lägga dit! Vi kommer inte använda övervåningen så mycket, så vi tror det kan funka ändå....

Men ändå! HAR någon en bra lösning där mattan helt kan försvinna? Den verkar ju som sagt inte ligga PÅ steget, utan mer infälld I steget......

*vimsvims miss i nassen*

• Svar på tråden Trappsteg med matta på? Vill ha bort!
  • Poffan

Prova att rycka lite i mattan och se ifall den går att få bort. Antingen är de en list som sitter så att de ser ut som att den e infälld eller så e den de på riktigt och då kan ni kanske köpa typ en plywood skiva och lägga i i det utfräsda efter att mattan e borta.

Tycker inte att ni ska måla på mattan eftersom fukten i färgen kan få limmet att släppa oxå blir mattan helt bullig.

Hoppas att de går bra =)

• FaithHeavenly

Usch, det är nålfilt... det har vi oxå... halkvänligt men fruuuktansvärt fult.

Jag har dock varit o pillat på vår matta o det blir bara värre.
    Sen fick jag höra att det enda man kan göra är att täcka med en skiva på var trappsteg o sen måla.

Ett himla jobb men det blir nog bra när det väl är gjort

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Huuuuuuu ... aa ja vet vad du menar !
    Vi har oxå en sån där snusk matta *s* Den går att få loss helt, vi ska byta den i vinter.
    De finns speciella grejjor som förenklar de hela.
    Hm .. åter kommer i morn då ja måste fråga gubben om vad de igentligen var ?!

• FaithHeavenly
    E och M s mamma skrev 2006-10-28 02:18:54 följande:
    Huuuuuuu ... aa ja vet vad du menar !Vi har oxå en sån där snusk matta *s* Den går att få loss helt, vi ska byta den i vinter.De finns speciella grejjor som förenklar de hela.Hm .. åter kommer i morn då ja måste fråga gubben om vad de igentligen var ?!
    Är det nålfilt du pratar om?  Då vill jag oxå veta hur man får bort!!! *ryser*
    Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Saga å Filippa

Har en sån ful nålfiltsmatta vi med. Ska ta bort den, när vi får tid . Men, några av våra grannar har tagit bort den och tydligen så hjälper det om man blandar lite vatten och YES och sprayar/blöter mattan lite, låter den dra en stund och sedan skär i mattan med kniven och den ska lossna enklare, YES:n ska tydligen hjälpa till att lösa upp limmet. Men ta ett trappsteg i taget, du vill inte ha en fuktskadad trapp . Lycka till!

• Blue Vapor

Tack för tips!! Här sover man sina 4 upphackade timmar, och så har det redan kommit svar Kyss

Ja precis, nålfilt heter det ja! Äckligt brun Skrikandes Ska _definitivt_ prov-rycka lite i den nästa gång vi är där..... hatar den verkligen! Vad jag kan minnas av min snabbundersökning så ser det i alla fall inte ut att vara lister.... iofs kan de vara LIMMADE Fundersam Jag hoppas på lister eller att mattan ändå inte skapar ett "hål" - mycket lättare att fixa då!

Poffan - hehe, jag lär måla ändå tror jag Oskyldig........ de där mattorna sitter ju som berget verkar det som. Däruppe kommer vi ändå bara ha gästrum och än så länge INGET mer... så kan man klura på en bättre lösning till senare Fast det skulle ju vara najs om det blev bra från början.... men att lägga i nåt i "hålen" låter så meckigt, fniss *lat*.

• stress

Jag drog bort mattan med lite milt våld, sedan skrapade jag stegen så limmer försvann och oljade. Det blev jättebra. Ta gärna en titt på min sida, jag lägger ut en bild nu.

• Callina

Men jag måste fråga, eftersom jag också har en sån hemsk trappa med nålfilt. Nålfilten ligger ju lite längre ned i trappsteget, så om man tar bort den blir det ju inte ett jämt trappsteg, förstår ni hur jag menar? Ni som tagit bort har ni fyllt igen på något sätt eller?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
  • abnocto

Det borde gå att slipa bort den lilla kanten som blir framtill.

Själv ska vi bara byta ut mattan för det är så mycket tystare med matta och så mycket mjukare att gå på nu i vintertid. Så jag är för matta.

• EllaBellaBus

Vi har ett par goda vänner som hade sådan trappa. Dom ryckte bort mattan, fråga mig inte hur Sedan målade dom själva trappan vit och där mattan var lade dom sån svart gummi-/plastmatta med små upphöjda prickar på. Sån matta brukar man ofta se i offentliga miljöer, ofta i hissar. Vet ni vad jag menar då? Prickarna är ca 3cm i diameter. På detta sättet slapp dom slipa kanten och hela trappsteget är lika högt överallt!

Trappan blev ursnygg kan jag lova!

Svar på tråden Trappsteg med matta på? Vill ha bort!