• shia755

silikon eller latex?

Är det bäst att ha en napp i silikon eller i latex?

• Svar på tråden silikon eller latex?
  • Hjulius

Det är nog en smaksak De i silikon är lite hårdare än latex, vi har bara använt latex

• Desimanda

testa vad din bebis föredrar, mina pojkar ville bara ha silikon nappar

Stolt mamma till 2 buspojkar och en söt ängla flicka * älskar *
  • Bera

Har båda till mitt barn, men märker att latex napparna e kvar i mun längre hihi, alltså d verkar vara lättare för dom o hålla dom kvar :) kraaam

• shia755

så det har inget med självaste ämnena att göra. Silikon eller latex? utan det är vad barnet föredrar mer?

• LillaLulla

Tar man en napp och sätter den i barnets mun, utan att tveka eller undra hur det ska gå, så suger barnet på nappen. Ytterst sällan händer det att den lilla nyfödda kastar ut nappen och skriker att hon vill ha en napp i naturgummi istället.

• Schmut

det har med allergi att göra;
    latexallergi är betydligt vanligare än allergi mot silikon som oftast omnämns som allergi-säkert. är du eller pappan allergiska, kanske man ska tänka sig använda napp av silikon.

• Suskiv

Latex håller bättre om barn biter i nappen. Silkon blir det lätt bithål i. Latex håller dock sämre för allmänt slitage och torkar ut och kan bli skört. Silikon slits inte på samma sätt.
    Latex är allergent, medans silikon är allergisäkert.

Jag började med latexnappar, men när barnen började få allegier (mjölk, ägg, soja) så bytte för säkerhets skull till silokonnappar just för tat inte trigga igång en allergi till.

• Springsteen

Frågade min lärare som gjort en avhandling på just latexallergi om hon skulle våga ge sina barn en latexnapp och hon sa ALDRIG I LIVET!!! just pga allergi risken... om barnet inte tål ex kiwi så är det jättestor risk att de utvecklar en latexallergi...

www.fhi.se/shop/material_pdf/OmfattningHud.pdf  här står de att av en studie gjord i finland så var de 24% av de som hade handeksem som inte tålde latex... och allergier är ju ganska stor ärftlighet på...

Svar på tråden silikon eller latex?