• mammahärochnu

Hur smälter man bäst VIT choklad?

Andra ggn det händer, jag delar den vita chokladen i bitar o lägger i en skål för att smälta den i micron, den smälter inte utan blir tillslut helt brun/bränd och klumpar sig (650-750 watt var micron på i ca 3-4 min...). Försöker då smälta den i vattenbad efter att ha sorterat bort det brända, det gåååår inte!!
    VAD i hela helsingland gör jag för fel??

Hjälp mig med tid och microwatt och HUR gör jag för att det ska bli bra? Likadant då i vattenbad, KAN man misslyckas med det- ja om det är jag som gör det..... så snälla alla bra tips som leder till bra RESULTAT mottages ytterst tacksamt!

• Svar på tråden Hur smälter man bäst VIT choklad?
  • Maggisen

Just micro har jag aldrig lyckats med, men vattenbad har alltid fungerat, det ska gå sakta med vit choklad. Lägg i små bitar och rör runt ofta, då borde det gå! Lycka till!

• mammahärochnu

Men det är bekvämare med micro, fast med just vit choklad kanske det är omöjligt...

• JsN

Lägre effekt, små bitar oxh stanna och rör ofta. Jag tror jag brukar köra på halv effekt och röra ca car 30:e sekund

• mammahärochnu

Halv effekt är hur många watt då på micron och kör du totalt hur många minuter?

• JsN

Ingen aning! Jag kör tills färdigt! Det beror på hur mycket hur lång tid det tar. *ler* Som sagt jag rör ofta så jag märker när det är klart...

(Det spelar inte så stor roll exakt ant watt, det är också svårt att jämföra olika ugnar precis, men halv effekt oavsett ugn är min rekomendation, har du en svag ugn vill du kanske öka det, har du en stark minska.)

Svar på tråden Hur smälter man bäst VIT choklad?