• fenomena83

Hur gör man lasagne på allra enklaste, snabbaste och godaste sätt?

japp det är vad jag undrar.

skulle vilja försöka mig på att göra lasagne, men har aldrig gjort det förut.
    undrar hur man gör för att lyckas och snabbt ska det gå. måste springa och köpa såna där plattor nu, och ostsås, för jag tänker inte ställa mig och göra dom själv *lat*

speciellt undrar jag bara hur man gör för att dom där plattorna inte ska bli hårda eller brända.

nåt proffs som kan ge mig tips och gott recept?
    snälla?

• Svar på tråden Hur gör man lasagne på allra enklaste, snabbaste och godaste sätt?
  • Hemma hos oss

Hej! Jag är usel på att göra lasagne, men på www.arla.se finns ett super-recept med färdig ostsås. Sök på Lasagne Pronto.
    Det går fort att göra och kan inte misslyckas.

• Nina 73

Absolut enklast är att steka köttfärs och sen hälla på Dolmio-sås och låta puttra ihop lite. Sen varva färdig ostsås, köttfärssås och plattor i en form. Om man vill lyxa till extra kan man ha lite extra riven ost emellan också. Mums!!

• arianne03

Lättaste är att skippa bechamelsåsen (jag brukar blanda mjölk i köttfärssåses), eller köpa färdig ostsås.
    Plattorna blir inte brända, bara du täcker med sås.
    Ta ett tunt lager sås i botten, sedan varva plattor och sås så högt du vill. Siste ett lager sås+riven ost

Lycka till, det är lätt!

• E l l a

Gör en ganska lös sås, mycket tomatsås som sagt, så att den är ganska rinning. Barillas plattor är superbra, och Knorr (tror jag det är) bechamelsås är underbart god - älskar den! Ha mycket sås mellan plattorna (de ska ej förkokas eller något, bara att lägga som de är), men kom ihåg att ösa på gott om sås så att vätskan för denne kan gå in och mjukgöra plattorna. Bygg på, häll över bechamelen och ost - och grädda.

• Deej

Jag brukar göra helt vanlig köttfärssås - fast lite torrare och sen gör jag iordning ostsåsen precis som vanligt. För att göra det riktigt enkelt - blanda ihop dessa redan nu och varva ett lager med plattor o ett lager med köttfärs/ostsås. Toppa med ost! :)

• Jen 82

Färska plattor går snabbare o blir godare tycker jag!

• marina81

Häll ostsås i botten, lägg på plattor, täck med köttfärssås, lägg på plattor, köttfärsås, plattor, ostsås o så riven ost på toppen. Gör köttfärssåsen med mycket passerade tomater och krydda med t.ex. mejram, timjan eller oregano. En halvtimme i ugnen brukar räcka och plattorna blir aldrig hårda. Men vill du att det ska gå jättesnabbt, köp färsk pasta.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • pattisza

Det finns lasagne mix som går superlätt att göra. Steka köttfäs, hälla på kryddblandning + mjölk och vatten varva med plattorna. God också.

• fenomena83

oj vad lätt det verkar! hur kommer det sig då att alla som jag känner som prövat att göra lasagne har misslyckats??
    hur många grader ska man ha ugnen på? ska man ha en halvtimme alltså?
    ska man smöra i botten eller räcker det att hälla såsen rakt på?
    ska man blanda ihop all sås och köttfärsen direkt kanske??
    hur många lager brukar det bli?

• Pshevil

Veggo-lasagne
    Fräs tre lökar tillsammans med en klyfta vitlök. Ha på en burk krossade tomater, lite tomatpuré, en buljongtärning, salt, peppar och oregano. Koka i 5 min.
    Smöra en form. Varva lasagneplattor, tomatsås och keso (stor paket). Börja med lasagneplattorna, sluta med keson efter så där 3 lager och toppa med riven ost. In ca 30 min i ugnen.
    SUPERGOD lasagne!

• Nifelheim

JAg håller med pattisza om hennes tips. Det finns färdig mix. bara att köpa en påse mix, ett paket köttfärs och lasagneplattor. Bryn köttfärsen, häll på mjölk och vatten. Varva såsen och plattor i en smord form, på med riven ost och sen in i ugnen mellan 20-40 min. (läs på lasagneplattpaketet)
    Det blev helt klart över förväntan. Har gjort "på riktigt" förut men det blir det nog aldrig igen efter att jag provat på mix. Så otroligt mkt smidigare ju och gott vart det.

• Poena

Jag röstar också på färska lasagneplattor, då går det snabbare och all bechamelsås hinner inte koka bort så att lasagnen blir torr (vilket nog är det vanligaste misslyckandet). Bechamelsås är inte så svårt att göra själv:

75 g

smör 5 msk

vetemjöl 0,7 l

mjölk 2 dl

riven ost 1 tsk

salt      1 krm

peppar
    Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Späd med mjölken, lite i taget. Sjud 5-10 min. Rör då och då så det inte bränner. Tillsätt osten och smaka av med salt och kryddor.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Maggis

Brukar också använda mixen men har i matlagningsgrädde och mjölk istället för vatten och mjölk, kryddar till det lite extra också. Sedan köper jag Kelda ostsås och har mellan och så river jag mozarella över. Kanongott!
    Däremot så får jag alltid se till att ha extra pastaplattor hemma; tycker inte de i paketet räcker riktigt. Men så gör jag också på mer färs än receptet säger eftersom jag kryddar till extra och "bara" använder den färdiga kryddblandningen som bas.

//Maggis
  • arianne03

Poena, om man brukar misslyckas med lasagne, så kan man nog misslyckas rejält med att göra egen bechamelsås
    Klumpar + att mjölken OFTA bränns vid även om man rör är väl de vanligaste problemen

• cinderella26

jag gör lasagne såhär

köttfärssås
    köttfärs
    hackad lök
    creme fraiche
    matlagningsgrädde
    kryddor
    passerade tomater

sen varvar jag lasagneplattor med såsen.. ( såsen ska vara lös)
    och har ost på sista lagret

• mammacatta

godaste:
    hemgjord pasta
    din godaste köttfärssås med myyyycket vitlök
    bechamel med ost

byt ut valfritt lager för att få enklare - ju mer du gör sjölv dessto bättre!

tips:
    finns förriven ost billigare än hel
    plattorna bör innehålla durumvete

fuska inte med smaken! vitlök ger mest - satsa dör!

• fenomena83

Nu har jag minsann gjort den och dessutom ätit upp den och HERREGUD va gott det blev!
    Fattar inte att jag lyckades faktiskt.
    Såsen gjorde jag på köttfärs, lök, vitlök, färska champinioner, salt, peppar, oregano, basilika, krossade tomater och Kelda ostsås.
    Sen följde jag era tips och det blev jättegott!
    Såsen va väldigt rinnig (men ändå matig) så det var nog därför det varken blev torrt eller bränt.
    Var tvungen att fort skriva upp hur jag gjorde så jag ska komma ihåg det till nästa gång

Tack så mycket för era svar!!

Svar på tråden Hur gör man lasagne på allra enklaste, snabbaste och godaste sätt?