• mommi75

är det farligt att bära och lyfta tunga saker.

Är i v 16 och ska flytta om några dagar och undrar om det är farligt att lyfta och bära tunga saker. Jag får ganska ont i magen, nästan som håll när jag har burit runt på saker och packat ett tag.Kan det va farligt?

• Svar på tråden är det farligt att bära och lyfta tunga saker.
  • Frida24

Man ska inte bära något som är så tungt att man måste ta i för att lyfta det. Man kan få sd och för mycket sd kan få förlossningen att starta i förtid.

• Trossens mamma

Nja att agera flyttkarl är kanske inte de bästa men jag lyfter nog min 13 kg tunga dotter så gott som dagligen men tänker ofta på mina lyft hur jag tar i...

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • SusanneSJ

Väldigt tynga lyft ska undvikas har hört att man faktiskt kan dra loss moderkakan från väggen, både till viss del och helt så gör inte det!

• Anna D

Jag har försökt undvika tunga lyft men sonen förstår inte att jag inte kan lyfta honom. Han väger ca 12,5 kg. Jag är i v. 20/21 nånstans och flyttade för en månad sen. Jag hjälpte till med de lättare kartongerna, men inte det andra. Jag var ju tvungen att passa på sonen så att han inte sprang iväg...

De rekommenderar inte att man gör så många tunga lyft under graviditeten, men sen är det ju så att du känner lite själv vad du klarar. En del fixar att flytta skåp och andra knappt att flytta sig själva. Prova dig fram och känn efter hela tiden. Om du får ont får du ju lägga ner och låta nån annan jobba...

• mommi75

Tack för alla råd.Jag blir så himla matt av nästan inget alls så jag får väl försöka att låta bli dom tunga sakerna.

• kajsa27

men typ bära tunga mat kassar måste väl vara ok???

• fröken april

det föddes barn när kvinnorna jobbade på bondgårdarna oxå.....

"bara lite humor"

• Buckaroo

Jag är bondmora och det går bra att lyfta tungt för mig...

Nä, skämt åsido...man ska nog vara ganska försiktig iaf mot slutet av graviditeten.

• Cazi

förlåt, men jag tycker att det låter så roligt "man ska inte lyfta så tungt att man måste ta i" har läst det på flera ställen. ändå rekommenderas det att man ska träna och visst går det bra med styrketräning, bara en liten fråga; tränar ni utan att ta i?? kan inte vara mycket till träning (visst ska man inte maxa och så, det förstår jag också) men tjejer ärligt, att vara i fysisk god form underlättar både när man är gravid och även vid förlossningen.

det enda jag kan säga är, lyssna till vad er kropp säger, det är a och o. ha det gott!! //en som borde träna mer

• Frida24

När man "tar i" antar jag menas att man ska inte lyfta något som är tungt för DIG. Man ska ju naturligtvis inte lyft som vanligt när man är gravid. Styrketräning är jättebra,det har jag själv tränat under flera år och inte slutat pga graviditet. Men nu tränar jag för att bibehålla formen, inte för att förbättra den, som alltid annars gör när man tränar. Dvs många repetioner istället. Promenader är perfekt och smidighetsträning så som yoga. Men jag arbetar i en färghandel, och körde på som vanligt. Kunde inte för mitt liv förstå att de där hinkarna, man lyfter en del på en dag, helt plötsligt var för tunga.
    Jag blev sjukskriven från vecka 20 och kommer vara det fram till bf. Startade sammandragningar som höll på att reultera i på tok för tidig förlossning. Alla gör naturligtvis som dom själva vill. Men personligen vill jag inte risker mitt barn i onödan. Jag bär matkassar (dom lätta) och lever annars som vanligt, men man har fått sig en tankeställare, sen är min sambo ett enormt stöd och håller koll på mig

• Skogsjäntan

Det kroppen är van vid innan du blir gravid är helt okej att göra under graviditeten, i den mån du orkar. Så är din kropp van vid att du bär mycket, van vid styrketräning eller liknande så klarar du det under graviditeten, om du orkar! Detta sa både min bm och min läkare till mig när jag blev gravid.

Jag tror att du känner din kropp, du vet vad du orkar.
    Sen kan jag hålla med om att du kanske inte ska bära kartongen med böcker tex som är skittung. Och om du känner som du beskriver, då tycker jag det låter som att kroppen säger åt dig att lugna dig.

Svar på tråden är det farligt att bära och lyfta tunga saker.