• Sunna

Laminatgolv i kök och hall, bra eller dåligt?

Hjälp oss!
    Vi ska lägga nytt golv i köket och hallen, det ska vara samma golv. Klinkers i hallen är ju att föredra, men det vill vi ju inte ha i köket.
    Dessutom blir det för dyrt för oss just nu att dra in golvvärme.

Så vi funderar på att lägga ett kanonsnyggt mörkgrått laminatgolv som ser ut som klinker i både kök och hall. Funkar det eller? Lättstädat? Lätt att rengöra? Hållbart?

Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • Svar på tråden Laminatgolv i kök och hall, bra eller dåligt?
  • Carisma95

Min sambos föräldrar har haft ett sådan golv (bara i hallen iofs) men det har hållt kanonbra och är lättstädat.

• BimBim o Knorrans Mamma

Vi har laminat i både hallen o köket. MEN. Det ser ut som stenplattor. Ser VÄLDIGT naturligt ut. Bra kvalitet o skitsnyggt! "rutorna" är väl ca 30x30 cm. Ca 3-4 "rutor" på varje laminatskiva. Köpte på byggmax för 134 kr/kvm. Billigt. En snickare som rekommenderade det för det tom var i bättre kvalitet än likadant golv som kostar 500 i andra affärer.

~*~ Bebis i Magen ~*~ Vecka 19 ~*~
  • Sunna

Smulan 80; Är det golvet på bilden med hundarna? Jättefint! Jag vill ha ett liknande, fast med mörka fogar, fanns det också på Byggmax? Det vi har kollat på kostar typ 250kr kvm, skulle vara kul om man hittade ett billigare fast med lika bra kvalitet.

Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • Karamellfabriken

Om du har barn kan jag inte rekommendera laminat i just kök och hall.
    Laminat är jättekänsligt om du t ex sätter ett par blöta stövlar en stund på det. Det reser sig i skarvarna.
    Jag påtalade problemet där vi köpt golvet och då fick vi veta att laminatgolv egentligen inte tål ens våttorkning utan endast dammsugning.
    Detta var ett tarkettgolv (inte så värst billigt heller), det kan ju vara olika beroende på tillverkare.
    Nu har ekparkett i kök och hall istället. Funkar bra!

• MiIou

Vi har laminat i alla rum. Valde ett lite dyrare i hallen eftersom det kan behöva vara lite slitstarkare. Den enda nackdelen är att golvet är fuktkänsligt, precis när vi lagt det i köket så hände en olycka och det rann ut kanske två-tre liter vatten = golvet reste sig i hörnen. Det mesta har gått nre sig nu när det torkat, men ändå inte kul..
    Vi har också klinker-imitation i hallen, ett ljust ett (grå-vit-beige) som vi köpt på byggmax. Blev jättebra.

• Pappa80

Det bästa att ha i köket är en tät plastmatta, så man lätt kan torka upp spilld mjölk. Har du massor av skarvar och sånt så kommer mjölk garanterat rinna ner i skarvarna och kan ge viss lukt. Dessutom om man har barn så är plastmattan hållbarare...

• melvan

Vi har Alloc commercial (för offentliga miljöer) laminatgolv i köket och i hallen med golvvärme. Det är svart klinker imitation.
    Vi valde det eftersom vi varje vinter drar in mycket snö i hallen. Det har fungerat jätte bra. I början var jag rädd att de stora vattenpölarna skulle skada golvet, men det syns ingenting.

Jag rekomenderar det golvet. Det håller bra ihop och glider inte isär, eftersom det är aluminuim list där man "klickar" ihop dem. Samt lätt städat.

• längtarefterbarn

Vi har plastmatta i köket, himla praktiskt men skitfult. Hade laminat i köket i det förra huset. Inte alls praktiskt, men snyggt! Skarvarna blev inte bra alls med lite fukt på...
    Personligen skulle jag utan tvekan lägga in klinkers i köket om jag hade råd!

• längtarefterbarn

Ett alternativ är ju att lägga in laminat och sen göra ett par rader med klinker framför diskbänk och spis typ...

• no1wildcat

Hade klinker-laminatet från Bauhaus i mörk skiffer i köket där vi bodde tidigare,det är lite struktur i det så det blir inte halt.Bara att rekommendera=) Vi "fogade" i skarverna med Fixit tror jag det hette och ska vara vattentåligt.
    Bruka även stå i bruksanvisningen vad man kan använda. Styrka 32 och högre i hall och kök på laminatet så brukar det hålla för en hel del slitage-även barn och hundar *S*.
    Sen är det så klart olika från golv till golv-men det är inte alltid det dyra golvet är bättre. Lycka till=)

Svar på tråden Laminatgolv i kök och hall, bra eller dåligt?