• Tösen24

Kan man gå på massage när man är gravid??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-28 17:55:36:
    Jag är i v 5 och skulle behöva gå på massage är det ok?

• Svar på tråden Kan man gå på massage när man är gravid??
  • 1malle

Ring o kolla med massören, många avråder men det finns de som masserar men undviker vissa moment.

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • nerja99

vad jag har hört så är det helt okej, men du bör nog säga till massören att du är gravid

Vi ska få en pojkbebis
  • 3 hjärtan

det är helt ok att få massage när man är gravid. men berätta för massören om du är orolig, så anpassar han massagen, kanske tar bara nacke, axlar, ben och armar till exempel.. men det finns de som inte masserar gravida, men det finns inget som tyder på att det skulle vara farlig för gravida att få massage.
    // Massageterapeut

• klickann

ja, efter månad 3 är det oki. Fast det är nog oki innan oxå om massören vet om det... Hos vissa (ett fåtal) finns massagebänk för gravida :)

• Tösen24

Tack alla. Min kropp måste ha massage för att funka

• malin ulrika

Jag gick på massage och reflexologi (fotmassage) föra veckan hon frågade om graviditet, (jag är inte det) , för fotmassagen är det INTE rekommenderat. Men vanlig "ryggmassage" verkade vara OK.

• Wimzan

Jag är utbildad energimassör och jag har lärt mig att det inte är farligt att bli masserad när man är gravid. Däremot ska man undvika att massera fötterna vid graviditet. Så säg gärna till massören innan massagen så att hon/han kan undvika de grepp som inte är bra för gravida kvinnor.

Så avstå inte från en skön massagestund

• lillvilda

varför ska man undvika fotmassage??

• Duckan74

Ja, många går ju på fotmassage mot slutet när kroppen är tung och fötterna ömma. Inte hört att det är nån fara, däremot att man inte ska bli masserad i ryggslutet 3 första månaderna, men sen ska det funka. Axelsons Spa tex har specialmassage för gravida.

• Wimzan

Det är bara vissa grepp i fotmassage som man bör undvika, men man behöver inte undvika fotmassage.

Jag vet faktiskt inte varför det inte är bra att göra vissa fotmassage grepp. Det finns säkert en hel del grepp som man bör undvika på andra ställen än fötterna också. Därför är det nog bra att prata med massören innan och berätta att man är gravid.

Energimassagen är helt ofarlig för gravida kvinnor. Där arbetar man främst på övre rygg, nedre rygg, armarna och händerna. Däremot kan det vara lite krångligt att sitta på en energimassage stol när man är gravid i 8 månaden Lite svårt att få plats med magen

• Wimzan

Jag uttryckte mig lite fel i det första inlägget... det lät som att man bör undvika fotmassage helt och hållet. Det är bara vissa grepp man bör undvika så jag ursäktar mig för det

• Hellen68

Jag har hört att i början av graviditet är det inte bra att få massage i nedre delen av ryggen för att det finns en del känsliga punkter där som kan vara förödande att stimulera. Men som alla andra säger fråga din massör.

• Cazi

ops, körde fotmassage två gånger när jag var på philipinerna för ca 3 veckor sen (22+0 nu) och där knådade dom på för fullt...

• Tösen24

Tack alla för era råd och åsikter

• Licizzi

Det är ingen fara, när jag var gravid i v 17 m cicci så fick jag ett presentkort på massage som jag ville ha, då fyllde jag 25 år..Min svärmor som köpte det till mig hörde med massören o hon sa att det inte var nån fara alls..

♥ Älskar D o Cicci Bella f. o5o726 ♥
  • Cazi

oj helt fel land...det är bra att gravid-hjärnan hänger med, indonesien ska det va men fotmassage fick jag iaf

Svar på tråden Kan man gå på massage när man är gravid??