• CamillaJ

Nån som vet?!(Om badning)

Hörde idag av ett par som sa att det inte va bra att bada den sista eller typ 2 sista månaderna ute i sjön eller i badhus. Nån som vet om detta stämmer? Har nån hört samma?

• Svar på tråden Nån som vet?!(Om badning)
  • Clis
    Vad jag har förstått ska man inte bada om vattnet har gått pga av infektionsrisk..Men annars ska det vara fritt fram!
    Bf +1
  • April Mamma

Man bör inte bada när/om vattnet har gått...annars så kan man bada på.. och förhoppningsvis så har inte vattnet gått 2 mån innan.

• Emma N

Så länge inte slemproppen gått ska det inte vara nån fara. Det är ju den som skyddar 'inåt'.

♥ did you give the world some love today? ♥
  • Börnen

Har hört att man ska vara försiktig med jacuzzi och bubbelpool pga höga bakteriehalter och risk för infektion. Det var vår bm på föräldrautbildningen som sa detta. Har dock hört väldiga diskussioner om detta här på fl.

Däremot ska man inte bada alls, inte ens i badkar om vattnet har gått. Däremot kan man duscha.

Börnen v. 38
  • CamillaJ

Jo det vet jag att man inte ska (bada om vattnet gått) så men jag tyckte de lär konstigt det dom sa så jag skulle höra efter här inne ..så tack för svaren

• smurfis75

Slemproppen gör inget men om vattnet gått då får man inte bada. Slemproppen kan ju släppa 2-3 månader innan och återbildas.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Tussiluskan

Nya rön säger att barnet riskerar att bli cp-skadat om mamman får urinvägsinfektion under graviditeten, och bad ökar väl risken lite?

Tror att risken för skador är minimal, men kan ju vara bra att veta...

• Attityde

Men urinvägs infektion är typ den vanligaste åkomman på gravida, utom eventuellt då halsbränna! Eftersom det blir trångt så är det inte alltid man tömmer blåsan och resultatet blir då infektion. Jag har haft ca 35 urinvägsinfek, i mitt liv och tycker det gör ont som hmmhmhmh!!! Hade även 1 under min graviditet fast den klände jag inte alls av, tyckte jag sprang på toa mycket och bm tog ett prov så fick jag antibiotika så va det fixat. Cp skada beror väl på syrebrist som oftast uppstår vid förlossning? Kan mycket väl förstå att det inte e bra med en infektion när man är gravid och om man går med det länge och det inte läker ut är det verkligen inte bra, men en urinvägsinfektion som får själv läka tar ca 2-3 veckor så e det över, för den som nu står ut med att kissa taggtråd så länge, inte jag iaf!!! Man får ju det om man blir kall och man kan ju undvika att gå runt i blöta badkläder utan hoppa in en stund i bastun o värma rumpan lite. Är ju inte direkt årstid för att knalla runt i bikini!!!

• Tussiluskan

Ja, jag trodde också att cp-skada var syrebrist, men det kan tydligen vara mer än så, såvida inte infektionen kan orsaka syrebrist *förvirrad*.

Jag kommer bara ihåg att de sa att i den grupp med kvinnor som haft urinvägsinfektion fanns det en förhöjd risk för fosterskador i jämförelse med den grupp som inte haft urinvägsifektion. Kan ju inte röra sig om någon jätteskillnad, tycker man, eftersom urinvägsinfektion under graviditet är så vanlig och fosterskador så ovanliga!

• Attityde

nepp där där tror jag inte på, så mycket man ska å inte under grav och ändå så har det fötts friska ungar genom tiderna alltid, dessutom alltid fler friska än dem som har nån skada så jag tror mer på, e det meningen så e det!!! ödet!

• Lishon

Man hör ofta äldre människor prata om att man inte ska bada i slutet av graviditeten så det kanske är gamla rön från förr i tiden då man inte visste bättre.

• Attityde

Kan förstå att man kanske inte ska ligga i så man blir kall, om vattnet gått eller gå runt i blöta badkläder, men annars fattar jag det inte... förr trodde de man dog av att bada så det kan man ju förstå ;)
    Fast slita på åkern och plocka betor tills man var fullt öppen var ok, tja smaken e olika men jag badar nog hellre. Fast gärna då i mitt rena badkar med vatten som e bara mitt och inte i nån bakterie späckad bubbelpool. Men det tycker jag ju när jag inte e gravid oxå!!!

• Yret

"..Fast slita på åkern å plocka betor tills man var fullt öppen var ok.." Ha,ha! Du e kul du Attityde! Håller helt med dig!

• Dodis

Vad gäller ökad risk att få hjärn-skadade barn, är det när gravida har gått med en långdragen UVI. Ex man är rädd för att ta medecinen och slutar med den för tidigt för att symtomen för UVI försvinner tidigt.

Bada kan man göra bara vattnet inte gått. Det är då infektionsrisken kommer.

• sussie81

Svar till attityde.

Det där med urinvägsinfektioner kan i vissa fall sprida sig till äggstockarna eller till njuren, och då blir det värre infektioner så man ska inte lita på att de går bort av sig själv, kan vara farligt=/
    bara så du vet det..

• Attityde

vet jag vet!!! har haft njurvägs infektion en gång, var dock 16 så det var inte under grav, men pga det så går det upp fortare, men det finns läkare idag som förespråkar att det ska läka ut av sig sj. Personligen klarar jag inte 5 timmar med urinvägsinfektion. åker till akuten om jag får det och de tycker nog att jag e skitlöjlig men min kissblåsa och det e mig det svider på så de får ju ta det som det är.
    Syster fick bäckenbottens inflammation det e med rätt mycket smärta;) Vissa har lättare för att få det än andra precis som vissa får migrän vilket jag aldrig plågats med, inte heller halsbränna... fast min åsikt är att det blivit mycket du ska inte, du får inte, du bör inte när du är gravid. Kanske har jag fel, men gäller inte sunt förnuft längre? Bada en stund är ok, men man behöver kanske inte ligga i en isvak eller bubbelpool i timmar. Följ förnuftet, gör saker med måtta....

Svar på tråden Nån som vet?!(Om badning)