• Anonym (undrande)

Skatten efter en husförsäljning?

Ligger i en seperation. Vi måste därför sälja huset. Någon som vet hurmkt man måste skatta för en ev vinst efter lånen är betalda?
    Någon som vet vad man få dra av osv. Är det någon som vet ngn länk de kan hänvisa till vore det toppen

• Svar på tråden Skatten efter en husförsäljning?
  • Anonym (hmm)

Lånen skiter de väl i.
    Det är reavinsten i sig som ska skattas.

Ni köper för 1 mille, har lån på 900.000:- säljer för 1,2 mille.
    Så har ni en vinst på 200.000:- som ni skattar för efter mäklarens arvode,

• Anonym

Sen kan ni även göra avdrag för tex rust, om ni köpt ny panna m.m. Allt som har höjt husets värde, invändigt eller utvändigt.

T.e.x. ni har rustat för 200 000 kr de senast 5 åren, då kan ni dra av 200 000 innan skatten ska beräknas, på exemplet ovanför så blir det ju ingen skatt alls!

Fyll bara i detta på deklarationen, har ni mäklare så hjälper denna till med alla papper & kvitton ni behöver!

Men det är bara de senaste 5 åren som man får ta med, om jag inte misstar mig.

• Anonym (hmm)

Japp 5 år.

Så måste man ha kvittona kvar ifall de kollar.
    Ingen mening att försöka ljuga.

• Clarenville

Vinsten du får på husförsäljningen - mäklararvode - ev rust på huset = reavinst. Du skattar 30% på två tredjedelar av reavinsten. Så om reavinsten blir 300 000 skattar du 30% på 200 000, dvs 60 000:- Har precis sålt hus och skattat och så... Mäklaren hjälpte oss med alla papper till deklarationen, sedan blev jag uttagen för granskning på skattemyndigheten och fick redovisa alla kvitton etc separat.

• Clarenville

Jo, om du har betalat för home styling innan visningen får du dra av för det också, däremot får du inte dra av för vanligt underhåll, tex färg och tapeter.

• Anonym (kvitton mm)

Man måste inte ha kvitton kvar men har man inte det ska man ange det. Vi deklarerade en försäljning där vi hade kvitton för allt utom för en ny spis. Vi tog med den och det var inget problem. Skatteverket kan neka avdrag men det blir ingen extraavgift om man anger att man inte har kvitton för då försöker man ju inte fuska.

Om du går in på www.skatteverket.se på skatter i vänsterkanten, sen deklaration så hittar du broshyrer med info om försäljning. Du kan också kolla här: www.skatteverket.se/deklaration2006/bostad/forsaljningavsmahus.4.dfe345a107ebcc9baf80006527.html.

Glöm inte att begära uppskov för din del av vinsten om du köper nytt boende. Även om du inte köper för lika mycket som din halva så kan du få delvis uppskov.

Är du det minsta osäker så fråga mäklaren eller banken, det kan vara lite krångligt. Jag har deklarerat två försäljningar helt själv, den ena med uppskovsyrkande och den andra med avdrag för förbättringar och det gick bra, men det krävdes en del tänkande och ett par samtal till skatteverket, de har alltid vara hjälpsamma och trevliga.

• Clarenville

Kanman få uppskov om man skiljer sig och flyttar till eget boende? Undrar bara.... Måste man inte investera vinsten i nytt boende där ägar förhållandena är det samma som i huset man sålde, ex 50-50? Den infon fick vi iallafall. Någon som vet?

• Anonym (kvitton mm)

Om man har ägt huset gemensamt, t.ex. 50-50, så ska var och en om man skiljer sig betala skatt på halva vinsten. Om den ena får en hyresrätt får den betala skatt direkt. Om den andra köper lägenhet får den uppskov.

• Clarenville

Oki, då vet jag det. Inte för att det är aktuellt men.

Svar på tråden Skatten efter en husförsäljning?