• Wailea

I vilken vecka har ni gjort ultraljud?

I vilken vecka har ni gjort ultraljud? Har sett att det varierar lite när man får göra från v 12-19 har jag sett uppgifter på. Någon som har synpunkter på om det är bättre att göra så tidigt som möjligt eller senare då man kanske ser mer? Vill gärna att så många som möjligt svarar för att se vad som är vanligast!!!

• Svar på tråden I vilken vecka har ni gjort ultraljud?
  • f i a

Vi fick göra det i v 18, det är väl egentligen inget man kan bestämma utan man får ta den tid man får, eller?

• Status Mamma

I v.18 gjorde vi rutin-UL

Annars gjorde jag VUL i v.9 och sedan ett i v.16 då jag var orolig då jag hade haft magsjuka i 1 vecka.

• Status Mamma

Senare ser man ju inte så bra. Ju större barnet är desto svårare att se för då får man ingen helbild på skärmen. Man brukar få tid för UL i v. 17-18 ungefär.

• bebbe1311

Jag gjorde i v 19 och hade gjort ett VUL i v 10 innan. Nu är jag bokad för nr 2 i v 19 igen...

• stinaliza

Gjorde vul i 6+0 och 8+3 ska på vul i 13+0 och ul v. 18. Har fått många koller pga ma med efterföljande druvbörd så de vill vara på säkra sidan. Inte mig emot

♥♥ mamma till linus + krypet med b f 14 maj ♥♥
  • kickan gbg

jag gjorde i v 8+0 i v 12+0 i v 18+1 plus ett par till för olika saker...

• Status Mamma

Just det gjorde Nupp i v.12-13 och köns UL i v.24 och tillväxt UL i v.34

• misspriz83

gjorde en i v 6 och sen rutin i v 17 och en till för att kolla könet typ i 7 månaden.
    såg bara en liten prick på det första och hjärtat som slog
    såg allt på det andra hur han drack fostervatten osv
    såg en snopp på d tredje :)

• NattravN

Vi får 5 VUL/UL denna graviditeten.

Första gjorde vi i v.8+2 och var ett VUL för att se hur långt gångna vi var. (Hade strulande mens)

Andra var i v.16+2 som var det "normala" UL man bjuds på.

Tredje var i v.19+3 eftersom de inte riktigt hade kunnat se anatomin förra UL. Då fick vi se i 4D på bebis med! Det är rätt nytt i Malmö tydligen. De såg inte könet riktigt bra ännu.

Fjärde var nu i v.32+2 som är ett normalt tillväxt UL som man får automatiskt i Malmö. Fick veta könet.

Femte kommer vi få v.37+1 för att han vägde lite mindre än genomsnittet och då får man ett till här för att se så bebisen får tillräckligt med näring.

Förra graviditeten fick vi tre UL.

nr1 var v.14+5 och skulle varit rutinUL men var för tidigt gången, pga strulande mens.

Nr2 var v.19+3 och blev det "riktiga" rutinUL. Fick veta könet!

Nr 3 var v.33+3 som är tillväxtUl man får här.

Jag tycker de allra roligaste är den runt v.19 eller den runt v.32 eftersom man ser bebisen bäst då. De allra tidigaste är det bara en liten klump som sptätter, medan rörelserna blir mer koordinerade längre fram. De sista är dock bebisen så stor så man ser liksom inte hela, utan bara huvudet, bara foten osv. men då får man fina profiler på ansiktet å andra sidan!
    Fråga gärna om du har några fler frågor, man börjar bli rätt bra på och se vilken kroppsdel och så man tittar på...

• qbtq

gjorde rutin-UL i vecka 20

VUL i vecka 6 p.g.a. misstänkt missfall
    VUL i vecka 10 p.g.a. cysta på äggstocken
    UL i vecka 12 p.g.a. fosterdiagnosik, dvs. NUPP-test
    Rutin-UL som sagt i vecka 20

Sen har vi bokat in oss på ett 3D-UL i vecka 25 men det får vi snällt betala för

• malmötjej76

första i v 6 andra i v 9 sen nupp-test i v 13 och nu ska vi på torsdag i v 19....sen blir det ju ett till senare i grav...nån gång över v 30 tror jag....

kramiz

Svar på tråden I vilken vecka har ni gjort ultraljud?