• Lilla ru

Namns betydelse, som ni vill ge till ert barn

Hej

Jag tckter ju att namn är så kul, som en del av er säkert märkt. Jag undrar nu vad namnen ni vill ge ert barn betyder. Namnarkivet många namn, här kommer några av mina favoriter.

tilhttp://www.kanalen.org/namnarkivet/index.php&frame=0&PHPSESSID=b02da8a423b39e72d4a2af91e00c06d7l

Kom med frer föslag på olika namns betydelse :)

Embla: Namn från den nordiska mytologin. Embla var den första kvinnan enligt eddadikten Volusp'a. Under 1990-talet har namnet ökat i populäritet.

Idun: Kommer av det äldre Iduna. Idun är ett mytologiskt namn och Idun var den gudinnan som hade vård om den eviga ungdomens äpplen.

Tor: Tor är namnet på en fornnordisk gud. Han var fruktbarhetsgud och även åskgud och namnet betyder dundraren. Då han red i sin vagn dragen av bockar framkallades det blixtar och dunder. Han var den främste bland asarna och även den främste bland gudarna och människorna i kampen mot jättarna. I sin kamp använde han sin hammare Mjölner som alltid träffade sitt mål och återvände till Tors hand. Tor var gift med Siv.

Freja: Namnet är fornnordiskt. Freja, eller Fröja som hon också kallades, var dotter till Njord och syster till Frej. Hon har dyrkats som gudinna över kärleken. Isländska Freyja har betydelsen härskarinna och är samma namn som vårt fru. Freja har funnits i almanackan sedan 1986.

Ylva: Namnet är nordiskt och har betydelsen varginna.

Frej: Ett nordiskt namn. Kommer av namnet på fruktbarhetens gud Frej eller Frö. Han var son till Njord och bror till Freja. Som gud var han vacker och modig och härskade över det vackra vädret, välstånd, glädje och fred. Utöver detta var han också fruktbarhetens gud.

Erik: Namnet Erik är ett fornnordiskt namn som har betydelsen ensam härskare. Ett gammalt svenskt kunganamn.
    Några exempel på bärare av namnet är Erik Väderhatt som levde på 800-talet, Erik den helige på 1100-talet och Erik XIV på 1500-talet. Först efter Erik den heliges martyrdöd så blev namnet mer allmänt använt.

Arvid: Ett nordiskt namn sammansatt av ord av arn, örn och vidh som betyder skog. Namnet är gammalt i Sverige och på den tiden då det höggs ner i runor var det med stavningen Arnvidh.

Eira I den fornnordiska mytologin var Eira (eller Eir) läkekonstens gudinna. Namnet betyder också "den lindrande". Mest populärt var namnet på 1930- och 40-talen."

Alva: En feminin bildning av namnet Alf och Alvar men är även en kortform av Alfhild. Namnet har används i Sverige sedan 1845. Ett nordiskt namn, sammansatt av ord för alf och krigare. I Sverige har Alvar använts som dopnamn sedan början av 1800-talet.

Saga: I modern tid ser man namnet som identiskt med substantivet saga.
    Saga var i den nordiska mytologin en gudinna som man trodde kunde och visste allt. Hon betraktades därför som skaldekonstens och historiens gudinna.

Astrid: Ett nordiskt namn som sammansatts av as som betyder gud och frid som betyder skön eller älskad. Astri är en sidoform.
    Olika smekformer är Assa, Assi, Asta och Atti.
    ____

Henrik: Ett forntyskt namn med betydelsen hemmets härskare.
    Ett namn som varit mycket populärt bland furstar.

Ottilia: Namnet är forntyskt och har möjligen betydelsen självägande.
    På 700-talet levde helgonet Odilia. Hon föddes blind men fick genom dopet sin syn åter. Odilia är skyddspatron för Elsass och åkallas också vid ögon- och öronsjukdomar.

Albin: På latin betyder Albin 'den ljuse'. Kan vara en ombildning av det germanska namnet Alboin. En fransk helgonbiskop på 500-talet bar namnet. Han åkallades särskilt då barn var sjuka.

Karolina: Femininum av det latinska namnet Carolus.
    Karolina var på 1800-talet ett svenskt modenamn.
    Olika kort- och smekformer är Calla, Cara och Lina.

• Svar på tråden Namns betydelse, som ni vill ge till ert barn
  • Lilla ru

Jag gillar fornnordiska och gamla svenska namn ;) Men det kanske ni såg själva :)

• Upptagen

Vad skoj!:) Jag älskar också lite fornnordisk klingande namn. Hunden heter Freja, och hon är väl härskarinnan här hemma...;) *tss*

• Lilla ru

Jag har börjat gillar namnet Arvid med och mer. När jag läste betydelsen blev jag ännu mer förtjust :) : ett nordiskt namn sammansatt av ord av arn, örn och vidh som betyder skog. Namnet är gammalt i Sverige och på den tiden då det höggs ner i runor var det med stavningen Arnvidh.

Hur skulle det passa med namnet Alva? Ett nordiskt namn från ordet
    alf, alv (älva)

Arvid och Alva ?

• Idun

Vår hund heter Idun (därav mitt nic) och det betyder "den föryngrande". Det passar henne väldigt bra då hon är FULL med bus och håller oss i form!

• Lilla ru

Idun är också ett namn jag gillar :)

• destino

Jag har själv en unik namn och har altid tyckt att det var kul!!!
    Om någon kalla en med mitt namn så är det bara jag som svarar eller hur???
    Det kändes alltid bra...Men jag för ha det hemligt...
    Så mina barn skall också ha lite speciella namn....
    Inga konstiga typ PE eller OA men det skall inte vara många som har samma namn...
    Hoppas att dem skall tycka det är lika roligt!!!
    Dem får i alla fall flera namn så dem får välja själva när dem blir lite störe...

Svar på tråden Namns betydelse, som ni vill ge till ert barn