• mrs holiday

träningsmaskin hemma? Bra eller ej?

Jag och min man funderar lite på att köpa en träningsmaskin då vi såg ett erbjudande på Rusta. Inte en cykel, men något liknande med spakar för armarna och där man "går" med benen (hoppas ni fattar). Känns som att det kan vara ett sätt att träna kondition nu under vintern, för vi vet att vi är värdelösa på att komma ut då det blir snö och kallt...

Någon som har några erfarenheter eller andra synpunkter?

• Svar på tråden träningsmaskin hemma? Bra eller ej?
  • gulllis

motionscykel fick jag höra på rehab att den va den bästa tränings redskapet man kunde ha hemma. både får kondisen bloccirklationen, musklerna i hela kroppen används nästan. OCh man slitter inte ut knäna... (har ett trasigt knä)
    Man kan cykla både fort och sakta olika tempon osv...

men jag vet vilken grej du menar dom hade en sån där men den användes nästan aldrig....

• Hamstern

Jag tycker att ni ska köpa en sån! Jag vet inte om den på RUSTA är bra, men jag och min man har en orbitrek som vi köpt från tvins.se - och vi är jättenöjda! Jag försöker träna 5 ggr i veckan på den mellan 20 och 45 min varje gång, och man både går ner i vikt, blir starkare och får en bra kondis. Så jag tycker definitivt att det är värt det! Och det är så smidigt att kunna titta på TV samtidigt som man tränar, och man behöver ju inte ge sig iväg nånstans för att träna = sparar tid!

• mrs holiday

Tack för era svar! Vad kul att höra att du är nöjd med er maskin, Hamstern! Då kanske vi ska slå till då. Ja, just att det är Rusta gör ju att man blir lite tveksam när det gäller kvalitet, men det kanske är värt att chansa, den här var väldigt billig och det är förstås avgörande. Vi vill inte lägga flera tusen och sen kanske vi i alla fall märker att den inte är bra/inte blir använd tillräckligt för att motivera priset.

gulllis: motionscykel skulle ju också fungera förstås, men vi är bara inte så sugna på en sån. Vill prova något nytt istället, cykla kan man ju göra hela sommaren, likaså de få ggr man går på gym brukar jag konditionsträna på cykel. Roligare med omväxling...

• rosablomma

jag är jätte nöjd med min orbitrak. jag tränar så svetten sprutar (tillsamans med musik på hög volym)

• mrs holiday

Nu har vi slagit till och köpt den på Rusta - "Crosstrainer" kallades den där! Jag har tränat två ggr på den hittills och det känns bra. Ungefär likvärdig konditionsträning som en joggingrunda, fast utan träningsvärken efteråt. Jag blev rejält svettig och flåsig, men eftersom rörelserna blir så mjuka antar jag att man inte sliter lika mycket på kroppen (fast å andra sidan blir det kanske inte lika mycket muskelträning som vid löpning heller?...).

Nu får vi hoppas att vi orkar hålla i och träna hela vintern bara, nu kan vi iaf inte skylla på att det är kallt, halt och mörkt ute *s*!...

Svar på tråden träningsmaskin hemma? Bra eller ej?