• lilla snuttan

Kan någon hjälpa mig räkna ut min akassa?

Jag har en dagserstättning på 680 kr. Vid en tidigare arbetslöshet har jag använt 109 dagar, jag har alltså 191 dagar kvar. Är det så att efter de första 100 dagarna sänks ersättningen från 80% till 65%? Nu har jag skickat in första kassakortet och vet inte om jag får 65% eller 80%. Sen är det väl skatt med? Någon som kan vara snäll och hjälpa mig?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ut min akassa?
  • Björkeli

Efter 200dagar sänks ersättning till 70%. Efter 300 dagar till 65%. Har du barn får du stämpla i 450 dagar (65%) annars så faller du in på en åtgärd kallad jobbgaranti där du får arbeta för din 65% ersättning.

• glasbubblan

Fast... inte ännu väl? Det är väl bara på förslag än så länge? Du lär nog få 80 % tills det är ändrat. Och de lär knappas ända för en period som du redan har fått.

• Björkeli

glasbubblan: Det ändras den 1/1-07. Som det är just nu tvistas det lite om i media och här på nätet vad som händer med de som ska påbörja sin andra period/är i sin andra period men för de som är på sin första tror jag att de följer med i ändringarna den 1/1-07.

• Glittrax

nä efter nyår börjar väl det gälla.. ?

• Björkeli

Glasbubblan: Det som är på förslag är att göra a-kassa obligatorisk och det kommer att dröja då det behöver utredas.

• lilla snuttan

Jaha, så det verkar som det är 80% än så länge?
    Om jag då har 680 kr/dag räknar jag 10 dagar x 680 kr? Sen 80% på det?

• lilla snuttan

puttar för att höra om jag tänker rätt med uträkningen?

• glasbubblan

Björkeli, du måste ha missuppfattat. Propositionen (som ju i sin helhet är ett förslag) kom ju alldeles nyss, och det tar ju lång tid att fatta ett beslut, eftersom det är ganska många som ska hinna yttra sig...! TIDIGAST 1/1 kan ändringarna införas (enligt propen), men detta har det ännu inte fattats beslut om.

Vad jag vet. De kanske har jobbat i turbofart, i så fall är jag intresserad av en källhänvisning.

• Björkeli

Glasbubblan: När jag kollade på Rapport (SVT) och olika ministrar var med, (efter budgeten blev presenterad) gav de datumet 1/1-07 som reformen i A-kassan skulle genomföras.

Har även läst samma i alla tidningar jag har kommit över.

Sen kan det mycket väl bli så som du skriver, att det kan dröja och bli tidigast 1/1-07 då Facken har påtalat att det inte går att genomföra så fort. Har för mig att jag läste på någons hemsida att april -07 snarare var troligt att det kommer att införas.

Jag skrev bara vad Finansministern själv har gått ut med för datum. (Troligtvis hans förhoppningar... )

Ska söka lite o se om jag kan källhänvisa...

• Björkeli

Ja, ska bara förtydliga... Precis det du skrev om att det inte är genomklubbat ännu vet jag. Men när Alliansen går ut med att den 1/1-07 ska reformen genomföras så tror jag att de verkligen kommer kämpa för att det verkligen ska gå igenom då.

Jag hoppas att det blir som facken och du påtalar, en mer utdragen process innan något klubbas igenom.

• glasbubblan

Björkeli, ja, det är klart att de kämpar för att det ska bli 1/1, det är ju det de har föreslagit. Det enda jag menade var bara att det ju faktiskt KAN komma att "ändras" just eftersom det inte har tagits något beslut utan fortfarande bara är på förslag. Det var det "formella" jag var på jakt efter. Och jag vet inte om facken är de mest objektiva att bedöma hur landet ligger. Men men, vi får se hur det blir. Även vet vi ju faktiskt inget annat än att risken finns att det blir 1/1. Men det är ju som sagt inte hugget i sten. Ännu.

• glasbubblan

Äsch, hoppas att inte tonen blev konstig nu. Är lite stressad...

• Björkeli

glasbubblan: Hihi, o jag som oroade mig för detsamma!

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ut min akassa?