• eisa

Hjälp. min hund luktar illa i rumpan!

Det luktar som att det fastnat bajs i pälsen i rumpan, men det har det inte! Lukten kommer fast hon inte har bajsat.

Kan hon ha illaluktande flytningar?
    Vad kan det vara?

Hon är 11 år.

• Svar på tråden Hjälp. min hund luktar illa i rumpan!
  • ahlcec

Min vän som är djurskötare säger att det finns körtlar vid anus på hundar. De kan visst lukta bajs på en pinne.
    Ring din veterinär, eller fråga mmian här FL.

• Cuthalion

Analsäcksinflammation?

Veterinären kan hjälpa till att tömma analsäckarna om det har blivit en rubbning av den naturliga tömningen som sker då hunden bajsar i vanliga fall

• Carisma95

Låter som analsäcksinflammation ja. Man KAN tömma dem själva, men har ni inte gjort det förut kanske det är bäst att veterinären visar.

• eisa

Men om det är analsäcksinflammation borde hon väl slicka sig i rumpan mer än vanligt? Det upplever jag inte att hon gör...

• Lemice

Jag vet ionte riktigt men systern min sa något sånt när hennes hund luktade illa...
    Kan fråga och skriva imorn...

• Apif la deuxième

hahahah går du och sniffar hunden i arslet?

• emmies

hej ts..

hundar har två små säckar som sittar på vardera sida om anus och dem kallas Analsäckar.
    Dem är till för att avsöndra hundens egna dofter och revir när dem bajsat så att andra hundar skall veta att det är just h*n som varit där.
    Har dessa säckar blivit tilltäppta så får hunden analsäcks inflammation precis som du beskriver det så luktar det väldigt illa och de flesta hundar sätter sig gärna på rumpan och drar sig framåt (för det kliar väl)

min barndomshund sally hade detta ofta och det du kan göra är att ta henne till vetrenären så att dem kan tömma analsäckarna på henne!

Lycka till// emmie

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • mogreta

Kan också tänka mig att det är inflammation i analsäckarna, ring vetrinären.

När vår förra hund hade det och vi var hos vetrinären så sa vetrinären att Greta (hunden) hade analsäcksinflammation.

Då svarade jag att -nää, hon har ju aldrig blivit parad.
    Ha ha, jag trodde hon sa "analsex inflammation"

• skånenettan
    mogreta skrev 2006-10-30 09:55:48 följande:
    Kan också tänka mig att det är inflammation i analsäckarna, ring vetrinären.När vår förra hund hade det och vi var hos vetrinären så sa vetrinären att Greta (hunden) hade analsäcksinflammation.Då svarade jag att -nää, hon har ju aldrig blivit parad.Ha ha, jag trodde hon sa "analsex inflammation"
    HaHa....
  • BrideOf Rocky

Gud vad jag vill ha hund.

mmm, rensa analsäckar

Allvarligt, luktar inte alltid hundar illa?

• Pia J

näää det lukta myyyysigt men vovve. Sniffa en hund på huvudet mellan öronen är det bästaste. Eller valpdoft!!!!
    Den säger jag inte att de lukta apa emellanåt. Men de klagar inte på min kattlåde andedräkt på morgonen. Så jag klagar inte på deras.

• Grus grus
    eisa skrev 2006-10-29 15:11:50 följande:
    Men om det är analsäcksinflammation borde hon väl slicka sig i rumpan mer än vanligt? Det upplever jag inte att hon gör...
    Nope. Det gjorde inte vår hund när hon hade det. Däremot visade hon tecken på att det gjorde ont när hon bajsade. Hon höll sig så länge hon kunde innan. Det luktade vedervärdigt, och när de tömmer säckarna luktar det ännu mer. Ta lite parfym under näsan innan ni går till veterinären.
    Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • AdrianK

analsäckar, flytningar, Kan väl vara lite allt. Tvätta hunden och känn efter då. Kan vara värt att ta ett besök hos veteinären.
    Och ni som tycker hundar luktar äckligt. Njae, när min lilla Nicki fiser så skulle jag ju vilja kasta ut henne med huvudet före, men det är väl likadant med kattlådor antar jag. Men generellt så luktar dom ingenting. Beror på hur ofta man duschar. Enligt vissa så ska man tydligen tvätta 1gång / år. Då hade jag ju avlidit. Här tvättas det 2ggr/månad.

• Hallonsaft

Brideof Rocky:

Bara så Du vet så har även hundar en violkörtel. Vid denna körtel doftar hundarna viol. Mmmmm!!

Så snacka inte om att de alltid luktar äckligt!

De gör de bara när de har analsäcksinflammation, rullar sig i skit, är blöt eller som min ena rullat sig i dypölar.

• Längtar liten

Eftersom det är en gammal tik så kan det lika gärna livmoderinflammation, då får de flytningar som luktar jätteilla. Ta tempen på henne för att se om hon har feber och kontakta veterinären.

Svar på tråden Hjälp. min hund luktar illa i rumpan!