• Anonym (puh)

Vad händer om man inte vet vem pappan till barnet är?

Hej!

För 6 år sen blev jag gravid. Pappan var ett onenightstand från göteborg och jag kommer knappt ihåg hur han såg ut. Vet inte vad han hette, hur gammal han var eller nånting. Absolut ingenting. Va bara en jag träffade på krogen. Jag försökte desperat leta upp denna man men eftersom jag visste NADA om honom så gick det inge bra...
    När min dotter sedan föddes och familjerätten tog kontakt med mig så sa jag att jag ej ville säga vem pappan var. JAg skämdes såååå mkt för mitt snedsteg. Dom har sedan fortsatt att skicka brev hem till mig i snart 6 år nu alltså. Om att jag är välkommen dit för att prata om faderskapet. Nu öär det så att jag pga sjukdom inte kommer kunna jobba längre och kommer få 1000:- i socialbodrag för att klara mig. Nåt underhåll har ajg ju inte rätt till då jag inte sammarbetat med famrätten. Men nu så kommer jag verkligen behöva underhåll. HUr ska jag göra?
    Vad ska jag säga till familjerätten?
    Jag skäms så otroligt mkt över att jag inte sagt nåt tidigare...
    Jag vet ju inte vem pappan är. Ingen aning vekrligen. Vad kommer famrätten säga? KOmmer jag få rätt till underhåll av FK?
    Åhh hjälp mig...

• Svar på tråden Vad händer om man inte vet vem pappan till barnet är?
  • getingmidja

Det är väl bara att säga som det är, måste ju bli bäst i slutändan?
    Säg till dem att du nekat så länge för att du har skämts så, jag är övertygad om att de förstår.

Lycka till!

• Anonym (puh)

Jo det har jag insett att jag måste. MIn situation har varit speciell.

Men kommer jag ha rätt till underhåll? Fast jag inte vet vem pappan är. Förstår lixom inte hur nån ska kunna få reda på det...

• Kami74

På något sätt är det väl självklart att alla har rätt att få underhåll, vare sig man vet vem pappan är eller inte. Så länge du har samarbetat med de detaljer du vet (vilka inte verkar vara många) så har du gjort vad du kan för att bio-pappan ska kunna betala sin del. Hittas han sedan inte, så måste det väl vara staten på något sätt som står för underhållet.

• Anonym

Ja, du har rätt till bidragsförskott om du inte vet vem pappan är! Denna summa blir han sedan skyldig staten om och när de hittar honom. Förmodligen hittar de väl honom inte om inte du själv ens vet vem han är, så det är ingen skada skedd för hans del. Det blir ju lättare för dig att ha bidragsförskottet som du har rätt till än att springa till soc varje månad och vänta på dina 1000 kr. Det andra kommer ju så att säga automatiskt.
    Lycka till och jag hoppas du blir frisk snart.

• OneAndTwins

Enligt lag måste faderskapet fastställas. Om man som mamma gör det man kan för att det ska fastställas... i ditt fall talar om var du träffade honom, det du vet om honom osv så har du rätt till underhåll även om faderskapet inte kan fastställas. Det är om du inte samarbetar som du inte får!!!

Lycka till!!!

• evis m bebis

Det är väl inget att skämmas för? Du har ju tagit ansvar för ditt handlande och tar hand om och älskar ditt barn!

Tänk noga tillbaka, finns det verkigen inget du kommer ihåg som du kan berätta? Hans förnamn, vilken krog, var han lång, smal kraftig, tunnhårig, tjock kalufs, blond, mörk, sydländsk, nordisk m.m?

Ni måste ju ha avlat barnet nånstans också, var det på din hemort, hade han i så fall kompisar där och var på besök? Var det på hans hemort, gick ni hem till honom o.s.v?

Det skulle ju kunna vara bra för ditt barn att i framtiden veta vam den biologiska pappan är också....

Sätt dig och tänk efter riktigt noga så kanske det dyker upp några detaljer..

Lycka till och sträck på dig, du har inte gjort nåt fel, ni var faktiskt 2...

• ung5barnsmamma

jag är ett sånt (barn)

jag har precis hittat min pappa efter 28 år..

min mamma visste inte vad min pappa hette..

snälla samarbeta med soc o säg som det är.. inte för din skull utan för ditt barn..

jag har lidit i 28 långa år..

min pappa visste inte om mig tills för 3 månadersen..

alla gör vi fel någon gång i livet,inget att skämas för..

vad ska du svara ditt barn när ditt barn en dag frågar.. mamma vem är min pappa??

jag finns här om du behöver råd och hjälp..

kram

• Anonym

Stackars barn som kanske aldrig får veta vem som är hennes pappa... Jag trodde att kärleken till ens barn gjorde att man klarade av att ta skammen och försöka reda ut saker och ting på en gång. Det är ju knappast lättare att hitta honom nu, efter 6 år - men det var kanske det som var tanken med detta? För tänk om pappan vill vara delaktig i sitt barns uppväxt helt plötsligt och du måste dela med dig - hemska tanke...

Jag har växt upp med en i min närhet som suttit i din dotters sits och det är förjävligt att se vilken skada en "liten" egoistisk handling kan orsaka.

Mitt råd är: Kryp till korset och se till att ALLT görs för att din dotter ska få veta vem som är hennes riktige far. Din skam är inget mot vad din dotter kommer att få växa upp med annars. 

• ung5barnsmamma
    till anonym...

håller med dig... som sagt så vet jag vad detta barn kommer gå igenom..

blir så ledsen att barn ska behöva växa upp som jag gjorde..

Svar på tråden Vad händer om man inte vet vem pappan till barnet är?