Räkna ut SGI/föräldrapenning med deltidsjobb
Vi ska ha barn i april nästa år och försöker göra en budget redan nu för att se vilka inköp vi har råd med. Att räkna ut min föräldrapenning var inte svårt då jag har månadslön. Med min sambo är det värre eftersom hon bara jobbar deltid. Försökte läsa på hos Försäkringskassan men blev ärligt talat inte nåt klokare av det. Föräldrapenningen är 80% av SGI (sjukpenninggrundande inkomst)- så långt är jag med. Men eftersom hennes arbetstid varierar från månad till månad får jag inte till det. Just nu har hon 30h i veckan på anställningsbeviset men ofta jobbar hon mer. Efter nyår går hon tillbaka till 20h i veckan men kommer säkert jobba 30h i veckan. Hur påverkar det? Dessutom har hon OB utöver timlönen kvällar och helger.
Så hur räknar vi ut hennes SGI så vi kan räkna ut föräldrapenningen? Kan nån som begripit det hela förklara för oss?
Och hur viktig är tiden hon har på papper kontra verkligt arbetad tid? Om det bara står 20h på anställningsbeviset men jobbar 30h är det ändå 20h som det baseras på?