• ralmqvist

Räkna ut SGI/föräldrapenning med deltidsjobb

Vi ska ha barn i april nästa år och försöker göra en budget redan nu för att se vilka inköp vi har råd med. Att räkna ut min föräldrapenning var inte svårt då jag har månadslön. Med min sambo är det värre eftersom hon bara jobbar deltid. Försökte läsa på hos Försäkringskassan men blev ärligt talat inte nåt klokare av det. Föräldrapenningen är 80% av SGI (sjukpenninggrundande inkomst)- så långt är jag med. Men eftersom hennes arbetstid varierar från månad till månad får jag inte till det. Just nu har hon 30h i veckan på anställningsbeviset men ofta jobbar hon mer. Efter nyår går hon tillbaka till 20h i veckan men kommer säkert jobba 30h i veckan. Hur påverkar det? Dessutom har hon OB utöver timlönen kvällar och helger.

Så hur räknar vi ut hennes SGI så vi kan räkna ut föräldrapenningen? Kan nån som begripit det hela förklara för oss?

Och hur viktig är tiden hon har på papper kontra verkligt arbetad tid? Om det bara står 20h på anställningsbeviset men jobbar 30h är det ändå 20h som det baseras på?

• Svar på tråden Räkna ut SGI/föräldrapenning med deltidsjobb
  • mianyckelpiga

Jag ger er rådet att kontakta Försäkringskassan personligen redan nu så en handläggare där får förklara. De kan nog vilja ha ett arbetsgivarintyg senare på hur mycket hon har arbetat. På arbetsgivarintyget ska det framgå hur mycket hon har arbetat. Lycka till!

• ralmqvist

Tack för svaret. Vi kommer kontakta dem nästa vecka för att få lite mer klarhet i det hela.

Försökte räkna ut på Försäkringskassans hemsida och det var skrämmande läsning.... Om jag gjorde rätt får hon ca 7000kr efter skatt vilket känns som absolut ingenting jämfört idag. Vi behöver större bil och försöker göra en budget nämligen.

• pepsen85

jag är i precis samma situation! Jag skickade ett personligt brev till Fk där jag förklarade min situation, skickade även med arbetsintyg och lönespecifikatiner för 6 månader bakåt! Min sgi är just nu under utredning! Jag skrev i även i brevet att jag inte kan planera min föräldraledighet eftersom jag inte vet hur min ersättning ser ut!

lycka till!!

• mianyckelpiga

Ja man blir inte rik av att vara hemma med barn! Jag får ut ca 4000 kr mindre i färäldrpenning än i lön och har då valt att ta ut 6 dagar/vecka.

• jonnna

jag e timanställd o jobbar alltså helt olika. på mej räknade dom ut hur mycke ja hade tjänat från januari-juni i år och gångade det med två och fick fram en "årslön".. ob räknar dom med men inte semesterersättning. sen tar dom ju 80% på d o så får man betala typ 20% i skatt tror ja d va.. så får dom fram en dagersättning..

• ralmqvist

Jag ringde till F-kassan och de sa att de skulle räkna med juni->december i år och sen göra som joanna beskriver ovan. Vi ska inte ha förrän i april nästa år men eftersom min sambo kanske kommer gå ner i tid under nästa räknar man på den tiden hon kunde jobba "fullt".

Men det blir ändå inte mycket pengar... Tur är dock att hon redan innan vi visste hon var med barn fick extra arbetstid under sista halvåret detta år. Hade det varit samma period förra året hade ekonomin sett riiiiiiiktigt dålig ut.

Svar på tråden Räkna ut SGI/föräldrapenning med deltidsjobb