• Anonym (Fundersam)

Folsyrabrist...

Någon sa till mig att om man har folsyra brist så får man missfall när man är gravid.
    Detta på grund av att barnet inte utvecklas som det ska i magen.
    Någon som vet något om detta?
    Jag har folsyra brist och är jätte orolig att något skulle hända om jag blev gravid!

• Svar på tråden Folsyrabrist...
  • Anonym (lovely)

Börja äta folsyra! Det finns ju tabletter på apoteket..

• J M N

Men om du börjar äta det nu så borde det inte vara någon fara för framtida graviditeter.

• AnneSophie

Alltså njäe...det där är ju en sanning med modifikation.

Internationella studier har visat att Folsyra är ett viktigt ämne som kan motverka att fostret drabbas av missbildningar såsom ryggmärgsbråck och vissa missbildningar i hjärnan.
    Folsyrebrist leder absolut inte alltid till någon av ovan nämnda missbildningstyper och leder inte alltid till missfall. Det är en feltolkning. Brist på Folsyra ökar bara risken.

Vet inte riktigt hur du med säkerhet vet att du har just Folsyrabrist, det är rätt ovanligt att ha det nämligen. Men visst...
    I första hand bör ett ökat intag ske genom en ökad konsumtion av folsyrarika livsmedel, framför allt frukt, grönsaker och rotsaker. Men tillskottet kan också ske genom att kvinnan tar folsyratabletter som säljs receptfritt på apotek.
    Även bra att veta är att man gärna kan fortsätta äta Folsyra under hela graviditeten eftersom Folsyra behövs för kroppens blodbildning och Folsyre-brist kan orsaka en typ av blodbrist under graviditet.

detached parent - evolution in progress
  • J M N

Antingen om du köper det på apoteket eller om du får det utskrivet på recept av en läkare.

• Anonym (Fundersam)

Anledningen till att jag vet att jag har folsyra brist är för att jag fr några år sedan mådde väldigt dåligt och de gjorde alla tester som fanns i stort sett.
    Men kan det gå tillbaka, bristen menar jag. Man kanske ska kolla upp det innan man börjar käka massa tillskott?

Tack, Annesophie för det bra svaret!

• J M N

Det är väl alltid bra att äta vitaminer vare sig du har brist eller ej. Då menar jag de receptfria alternativen.

• AnneSophie
    Anonym (Fundersam) skrev 2006-10-29 19:30:34 följande:
    Anledningen till att jag vet att jag har folsyra brist är för att jag fr några år sedan mådde väldigt dåligt och de gjorde alla tester som fanns i stort sett.Men kan det gå tillbaka, bristen menar jag. Man kanske ska kolla upp det innan man börjar käka massa tillskott? Tack, Annesophie för det bra svaret!
    Hmmm... ja jo jag antar att en sådan brist kan försvinna om man äter bra och kanske tar tillskott. Självfallet kan du kolla upp detta. Pröva att vända dig till din Vårdcentral.
    Och eftersom det är i princip ofarligt att äta Folsyra så kan du redan nu, om du vill, börja med Folsyratillskott eller varför inte en mineral- och vitamintablett som Apotekets "Mitt val kvinna (för kvinnor i fertil ålder)"?
    Jag är inte gravid och har väl inte för avsikt att bli det nu heller men jag äter alltid Folsyratillskott. Är nämligen dålig på att äta Folsyrarik kost.
    Det är bra att börja med Folsyra ett par månader innan (om möjligt) man avser att bli gravid för att kroppen ska hinna "lagra". Så ät du bra kost och/eller tabletter och boka en tid till din Vårdcentral för provtagning.

detached parent - evolution in progress
  • lantisbrud

Om man har en diagnosticerad folsyrabrist så är det omöjligt att äta bort den!! Det räcker inte heller att ta vanliga vitamintabletter för kvinnor. Dessa innehåller 400ug folsyra medans de man får på recept innehåller 5000ug!!!!
    Be din läkare skriva ut folsyra INNAN du blir gravid för du måste äta det minst en vecka innan du blir gravid, helst en månad fram till du är i gravv 12. Det går knappt att överdosera folsyra men man kan döllja andra former av vitaminbrist/blodbrist (ett annat Bvitamin) så man bör komplettera med vanliga vitaminer kanske.

För att en med folsyrabrist ska "äta bort" detsamma krävs 80 glas apelsinjuice eller 125 portioner broccoli om dagen!

Naturligtvis innebär inte en folsyrabrist (som angetts ovan) att barnet blir missbildat men risken ökar betydligt, och jag vet av erfarenhet att det är inget man vill vara med om!

Hoppas det går bra och att jag inte skrämt dig. Som sagt är du redan gravid så börja ät folsyra så fort som möjligt, risken är trots allt väääääldigt liten.

• lantisbrud

Däremot vet jag inte om missfallsrisken är förhöjd. Enligt min läkare så brukade foster med neurala defekter inte "stötas ut" av kroppen som mf utan missbildningarna visade sig på UL.
    Jag har haft ett mf och efter det fött en ängladotter som hade acrani och anencefali vilket KAN bero på folsyrabrist. Äter nu folacin 5mg.

• lillajag2020

prata med din läkare angående din folsyre brist,det e jätte viktigt med folsyra för gravida har jag hört.
    Lycka till:)

• Anonym

Jag var nästan helt tomm på folsyra när min dotter föddes, hade inte fått något utskrivet av min barnmorska..de hade inte ens kollat om det var det jag hade brist på..de sa att det var järnbrist men jag svarade inte på järntabbletterna jag fick. Det tog ett par månader efter min dotter var född som en läkare kollade mig och jag fick det utskrivet, nu började jag äta det ganska tidigt i den här graviditeten för att undvika komplikationer.

• Lizen1982

Hej !!

Jag har Folsyra brist och b12 brist och så på järn. Men det gick jätte bra för mej har en dotter på 2mån som mår hur bra som helst.
    Jag fick äta extra tabbleter under graviteten.
    Prata med din BM om det går nog jätte bra.
    Lycka till !!

• Anonym (Fundersam)

Tack för alla goda råd! Känns redan bättre.
    Nu vet jag iallfall hur jag ska göra!
    Åter igen TACK!

• AHöst

Vill bara understryka vad lantisbrud skriver. Du bor tala med din lakare for om du har en klinisk anledning till varfor du inte tar upp folsyra sa behover du den starkare varianten. Ata ata mer eller ata de receptfria racker inte.

Jag har sjalv en genmutation som gor att jag inte tar upp folsyra sa val och som gor att man har problem med blod som koagulerar sig. De har visat samband mellan den och upprepade missfall. men det ar ju ganska latt atgardat.

• Fiafiber

Be din läkare skriva ut folacin, det är oxå folsyra men det är större dos än folsyra som är receptfritt. Men rekommenderar att du gör en koll innan som de andra skrivit.

♥Kalles mamma♥
Svar på tråden Folsyrabrist...