Anonym (Fundersam) skrev 2006-10-29 19:30:34 följande:
Anledningen till att jag vet att jag har folsyra brist är för att jag fr några år sedan mådde väldigt dåligt och de gjorde alla tester som fanns i stort sett.Men kan det gå tillbaka, bristen menar jag. Man kanske ska kolla upp det innan man börjar käka massa tillskott? Tack, Annesophie för det bra svaret!
Hmmm... ja jo jag antar att en sådan brist kan försvinna om man äter bra och kanske tar tillskott. Självfallet kan du kolla upp detta. Pröva att vända dig till din Vårdcentral.
Och eftersom det är i princip ofarligt att äta Folsyra så kan du redan nu, om du vill, börja med Folsyratillskott eller varför inte en mineral- och vitamintablett som Apotekets "Mitt val kvinna (för kvinnor i fertil ålder)"?
Jag är inte gravid och har väl inte för avsikt att bli det nu heller men jag äter alltid Folsyratillskott. Är nämligen dålig på att äta Folsyrarik kost.
Det är bra att börja med Folsyra ett par månader innan (om möjligt) man avser att bli gravid för att kroppen ska hinna "lagra". Så ät du bra kost och/eller tabletter och boka en tid till din Vårdcentral för provtagning.