• Saule

Föräldrarpenning- någon som vet? Snälla hjälp...

Har bf 8/11 och nu satt jag och tänkte ansöka om föräldrapenning för period 1/11-30/11 2006 på internet hos försäkringskassan. Så får jag info att utbetalningsdag blir 26 december?????!!!! Det innebär för min del att jag ska leva utan någon som helst inkomst från min sida?
    Vet någon om man kan få föräldrapenningen utbetald i slutet av november i alla fall? Försäkringskassan är inte känd för sin flexibilitet...

• Svar på tråden Föräldrarpenning- någon som vet? Snälla hjälp...
  • kalmar brud
    Försäkringskassan har en månad mellan 21-20 t.ex. 21 oktober - 20 november...
    Så om jag hade varit du så hade jag lagt in om 21 oktober - 20 november, så får du pengar i november
  • Saule

Tack kalmarbruden, det kan vara så att du har räddat mig!

• HoneyPuff

Det spelar ingen roll för vilken period du begär pengarna.
    Du kan fylla i dina dagar som du har gjort. Du kan fylla i för flera månader framåt eller en vecka i taget om du vill. Bara du fyller i dem i god tid innan du vill få dem utbetalade.

Däremot så har FK utbetalningsperiod mellan den 21-20. Dvs man får pengar i slutet av november för de dagar i den begärda perioden som infaller mellan den 21 oktober -20 november. Övriga dagar kommer i slutet av december.
    I ditt fall borde du alltså få pengar 26 november för 1 nov-20 nov, och den 26 december för 21 nov-30 nov.

MEN som bekant har ju FK en hyggligt lång handläggningstid på ca 8v och om detta är första gången du begär FP så beror det nog på det att du inte får pengarna förrän i december. Trist!
    Mitt tips är att ringa till ditt lokala kontor eller knalla dit om du orkar och höra med dem om det inte går att skynda på lite grann. Har du tur träffar du på en snäll människa som hjälper dig på stört. De är ju lite kända för att hjälpa den som tjatar mest först. Trägen vinner

Svar på tråden Föräldrarpenning- någon som vet? Snälla hjälp...