• Emillis

Blutsaft? Hur mycket? Farligt? *snälla hjälp*

Hej!! Jag äter Mitt Val Kvinna varje morgon till frukost... Nu e det så att mitt Järnvärde har rasat ner i 105... Kan jag ta en shot Blutsaft varje kväll tillsammns med en c-vitamin?? Eller får jag ta 2?? Kan inte för mycket B12 vara farligt för bebisen...??
    *Snälla * nån??

• Svar på tråden Blutsaft? Hur mycket? Farligt? *snälla hjälp*
  • talia

Jag tar en dos nån gång under dagen, ca en timme före lunch eller middag plus en niferex sent på kvällen, ingen fara att kombinera säger de som vet. Och mitt järnvärde har gått upp. Vet dock ej om man kan ta två "shotar" om dan, men det vore bra att veta för det kanske jag skulle prova isåfall. B12 är väl vattenlösligt så det borde inte vara någon fara, men jag vet inte....

• sara75

Jag vågade bara göra som det stod på förpackningen till Blutsaft, dvs den mängd som stod om dagen. En kvinna i hälsokostaffären däremot sa att hon i slutet av sin graviditet tog dubbla doser. Jag gjorde som Talia och tog Blutsaft plus Niferex ett tag, eftersom min bm tyckte att jag skulle börja med tabletterna. Fast nu har jag aldrig haft dåligt järnvärde egentligen och har inte märkt varken till eller från sedan jag började med tabletterna. Innan jag började med Blutsaften visste jag inte heller vad jag hade.

• Ankmamman

Jag ville oxå ta 2 "supar" Blutsaft om dagen men avråddes!!!!!!

Jag tog 1 "sup" i stället... det hjälpte!

• vårsol

B12 är vattenlösligt. Men om du inte vill ta mer än den rekommenderade dosen så kan du kanske äta lite starkare järntabletter, typ Ercofer?

• Barn2

Blutsaft tar man 20 ml per dag. För att höja Hb värdet hjälper ABSOLUT INTE med blutsaften! Du måste ta antigen Niferex tabl. eller Hemofer tabl.

• vårsol

Fast apotekstanten jag pratade med sa att Hemofer inte heller hjälper för att höja hbvärdet utan har man konstaterad järnbrist ska man ta medicinskt järn typ niferex eller ercofer.

• Lillpumsan

Om ditt järnvärde är så dåligt tycker jag du ska äta tabletter som är blodbaserade, dvs Hemofer. Jag har haft lågt blodvärde (113) och började med Hemofer+ då mitt blodvärde steg till 134!!!
    enbart blutsaften bör hjälpa, men BM får inte rekomendera det eftersom det är hälsokost!
    Köpt Hemofer+ (inkl folsyra) kanon bra!
    3 tabletter dagligen, intas när som helst under dagen! Skonsam för magen och bebis... lycka till....

• Nattisen

Jag tar 15 ml blutsaft två ggr om dagen plus Niferex - rekommendation av min barnmorska pga risiga järnvärden.

• Barn2

Kolla på mängden av järn i tabletterna och blutsaften och jämför dem.
    Vid Hb 105 bör man ta tabletterna.

Hemofer- 9 mg/ tabl och man bör ta 2 tabl x 2= 36 mg/ dag

Blutsaft- 20 mg/ 20 ml

Niferex- hela 100 mg/ kapsel och man bör ta 1 kapsel per dag

Svar på tråden Blutsaft? Hur mycket? Farligt? *snälla hjälp*