• Kejo

Hur piffa upp en tråkig bokhylla till något...roligare

Jag har en stor bokhylla som känns ganska tråkig och jag skulle vilja göra något nytt av den. Det är en dyr märkeshylla så jag har ingen lust att göra någon störe åverkar på den.

Det är en helt vanlig bokhylla, stil Billy. Ljust, ganska grovt träslag, vet ej vilket. Har två stycken som med fördel står bredvid varandra men det ser lite tråkigt ut med två stora bokhyllor för jag har nästan inga böcker. Och det är så pass många hyllor att det bara skulle se plottrigt ut med prydnadssaker där.

Vad kan man göra? Jag hade en tanke om att jag ska sätta upp ett slags draperi och använda dem som förvaringsmöbel i hallen istället.
    Vad kan man annars göra för att pigga upp dem?

• Svar på tråden Hur piffa upp en tråkig bokhylla till något...roligare
  • Najzgirl

Försökt att komma på förslag som inte innebär åverkan på den...men det är för svårt
    Att tapetsera bakstycket i nån käck tapet är ju snyggt. Och bara ha några enstaka, ljuslyktor, böcker prydnader mm...

Annars är ju förslaget med draperi bra.

• Kejo

Inget kort ännu tyvärr.
    Men det är en rätt banlig design, stilren. Hög som attan, och eftersom det är två av dem så blir det en ganska dominerande sak, trots att de är diskreta i stilen.

Hade jag haft en massa böcker så hade jag väl kunna köra den intellektuella stilen, men eftersom jag inte har så många böcker...

Ser ju lite löjligt ut om två hyllor är upptagna av böcker, två av Cd-skivor, tre hyllor av krims-krams och resten tomma.

Eftersom de är så pass höga är det massor av hyllplan. Kanske skulle det fungera att ta bort hälften av hyllorna och köra på lite diskretare stuk, men bara utvalda saker. Mao, precis som du sa Najzgirl

Tapet är för övrigt ingen dum ide...

• Najzgirl

Nu blev jag sugen på att göra det med mina tråkiga Billy hyllor...
    Jag har ju en fördel som har en far som har måleri..hehe...ska åka och kolla på tapet imorgon tror jag _.)

• LilJ

jag tyckte förslaget sdu själv kom på var jättebra. använd som förvaring i hallen. eller dör du har den nu, sätt korgar i den och någon enstaka prydnad och dom få böckerna du har. eller sätt draperi..

• LAA

Du har inte funderingar på att skaffa böcker? Jag tycker bokhyllor kommer bäst till sin rätt med just böcker.

• Kejo

LAA;
    Jo, det är jättesnyggt att ha en massa böcker. grejen är att jag har HAFT en massa böcker men eftersom jag har flyttat 8 gånger på 7 år så har dessa böcker antingen slängts eller skänkts bort. Och eftersom jag antagligen kommer att flytta om ett drygt år igen så vill jag inte börja samla på mig mer böcker.

Så det är just därför jag vill ge dem en ansiktslyftning, eftersom jag inte har en massa böcker.

• LAA

Jag kom just på vad en bekant gjorde med sin gamla bokhylla: hon är heltokig i skor, så hon gjorde en skohylla av den. Tror hon målade den först i limegrönt eller vad det var och så fick den flytta in i hallen. Sedan placerade hon sina snyggaste dojor i den och verkligen exponerade dem. Om jag inte minns fel hade hon några små korgar i hyllan också för vantar och mössor etc.

• Kejo

LAA;
    Det är ingen dum idé alls. Även om jag inte målar om den så kan det ju bli snyggt... Göra något mer rustikt och praktiskt av den.
    Kanske draperi för halva, och sko- &vanthylla av andra halvan.

• Dizzi

Köp sån där gardinuppsättningsutrustning på IKEA med en skena där man sätter fast släta panelgardiner, man kan ha tre lager utanpå varann. Hur snyggt som helst framför hyllorna, och du kan byta tyg enkelt när du är less på det du har.

• Kejo

Dizzi,
    Hade jag inte ens tänk på att man kan göra... Panelgardiner är ju både smidigt, billigt oc lätt att variera. Bra idé.

Svar på tråden Hur piffa upp en tråkig bokhylla till något...roligare