• ChristianH

Hjälpmedel för amning

Tjenare..

Har en lite fråga som jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med.
    Min sambo som sitter och ammar vårat barn (fattar inte vart all mat tar vägen) börjar bli lite trött i både rygg och axlar.

Har gjort en amningskudde av ett täcke.
    Och jag undrar om det är någon som kan rekomendera något annat intressant hjälpmedel som underlättar och kan bidra med en skönare arbetsställning.

Tack på förhand.
    Christian.

• Svar på tråden Hjälpmedel för amning
  • aanniikkaa

Provade en anmningsfotölj på BB... den var underbar... men den är jätte dyr... finns säker andra bra lösningar :o)

• Hattifnattentanten

Prova en anna stol/fåtölj. Prova med vanliga kuddar. Det är viktigt att sitta så man kan slappna av i rygg och axlar så att man inte håller emot.

• Vitsippa

Vet du om hon har provat att ligga på sidan? Det tycker jag är mest avslappnande. Eller att halvsitta med barnet liggade mage mot mage med benen nedåt och en kudde under armen.

• Marre247

Det finns riktiga amningskuddar att köpa, men de kostar runt 400-600 kr, men det är nog värt det.

• porslinsd0cka

jag brukar ta en kudde bakom ryggen och luta mig bakåt så jag nästan ligger ner på rygg och låter lillemio ligga på min mage och amma, jätte skönt!

• Little Ms Chatterbox

Jag sitter mest som i lotusställning, oftast i sängen. Har 2 kuddar i ryggen, stående på högkant så jag kommer ut från sängen (då kan man luta huvudet bakåt och somna och vakna 1 timme senare utan att fått nackspärr), en kudde under ammningskudden på den sidan som jag ammar. Amningskudden är fylld med plastkulor, sådana som finns i sittkuddar, typ Saccosäck, köpt på möbelaffär. Tyget sydde jag till själv, ser ut som en gigantisk banan till formen. Kulorna i den gör den mycket formbar och lättare att ändra än något gjort med vanlig kuddfyllning, tycker jag.

På nätterna har jag en väldigt osexig men otroligt skön resårtop från Apoteket, kostar ca 80 kr.

Se till att slappna av i axlar, annars kan det bli väldig värk. Jag fick ont i ryggen på en liten ettrig punkt. Allt försvann när jag rullade ihop en handduk och la under bröstet i BH:n, det blev en annan form och jag spännde mig inte så när jag försökte hålla undan så det inte täppte för näsan på prinsessan.

Svar på tråden Hjälpmedel för amning