Våran Wilma är lite mer än två veckor nu. Under de här två veckorna har vi haft rena cirkusen med amningen.
Först tog hon fel tag om bröstet, vilket gav mig rejält såriga bröstvårtor. Sen hade jag för lite råmjölk för att täcka hennes näringsbehov första dagarna, vilket ledde till att hon fick hög feber pga uttorkning och vi blev inlagda akut på Huddinge sjukhus och fick ge henne ersättning i 3 dagar direkt efter att vi kommit hem från BB. Sen kom vi hem och eftersom jag fortfarande hade för lite mjölk (fick ut ca 30-40 ml sammanlagt ur både brösten vid varje pumpning) så fick vi fortsätta ge henne ersättning samtidigt som jag fick pumpa ut lite bröstmjölk eftersom hon inte kunde ammas pga de supersåriga vårtorna. Sen när vårtorna läkt började jag amma henne igen med den lilla mjölken som finns, med hjälp av en amningsnapp, och det kändes som att vi var på rätt väg. MEN nu har hon vant sig vid att äta från flaska och suger därför inte tillräckligt hårt vilket har resulterat i att jag nu har mjölkstockning och 39 graders feber.
Dessutom gör hennes svaga sugteknik att hon vill ligga och äta/snutta drygt 1,5 timme varje gång och att amma henne 1,5 timme 3 ggr per natt ungefär gör att jag bara blir tröttare och tröttare och ledsnare och ledsnare för varje dag.
Så jag vill verkligen inte amma längre. Hela amningsgrejen är för mig förknippad med ångest och smärta och det känns jättefånigt att erkänna det men jag gråter flera gånger varje dag över det här. Det funkar ju bara inte. Jag har knappt någon mjölk, hon suger fel, brösten gör ont hela tiden och jag kan knappt kela med min lilla älskling för att jag är så rädd att hon ska komma åt mina onda bröst. Jag vill inte ha det så. Jag vill bara sluta amma. Men jag är så rädd för att de ska tycka att jag är helt dum i huvudet på bvc om jag tar upp det här. Alla jag har nämnt det för, utom de allra närmaste som har sett vilka problem vi har, säger ju bara "men det är lite kämpigt i början, hon är ju bara två veckor, det ordnar sig". Men jag vill inte mer.