• solmull

Hur göra för att öka upplösningen på min psbild?

Jag har gjort om en bild i photoshop, men när jag ska beställa förstoringar och vanlig pappersbild så står det att bilden inte har tillräcklig upplösning för att det ska bli bra.
    Hur kan jag göra för att förbättra upplösningen?!

HELP ME!             

• Svar på tråden Hur göra för att öka upplösningen på min psbild?
  • solmull

HoHo, finns ingen som kan hjälpa mig?

• R Franklin

Du kan interpolera bilden i efterhand men resultatet blir sådär. Photoshop kan inte lägga till information som inte finns i bilden utan "gissar" bara hur det skall se ut. Därför man alltid skall använda bilder med maximal upplösning när man redigerar. Beror förståss på hur mkt du måste öka upplösningen. Vad är upplösningen på bilden nu och hur stor förstoring har du tänkt beställa?

• solmull

Upplösningen är 300/300. Hade tänkt att förstora till 13*18 och vanliga 10*15.
    Har ingen aning om vad det krävs för upplösning för det!
    Interpolera, hur gör man det?

• R Franklin

300*300 är väldigt lite (Mindre än en dålig mobil kamera). Tror tyvärr inte du kommer att kunna "framkalla" bilden med någon kvalite hur du än gör. För skaplig kvalite till 10*15cm framkallningar behöver du en bit över 1000*1000 pixlar iaf (2 Mexapixlar burka anges som rekommenderat vilket är 1600*1200).

Nog tyvärr bara att göra om och göra rätt den här gången.

• MuminMy

Håller med Franklin men vill tillägga att har man mecklat mycket med bilden och kanske lagt på olika filter och tagit bort färger går det att få hyfsade bilder trots att upplösningen egentligen är för låg - blir kanske inte hundra kvalité men duger

Är det bara lite som fattas brukar jag öka canvas-size i PS och så lägga till några extra ramar.

På Colormailer kan man säga att den ska anpassa pappret efterbilden och beställa mindre bilder 9x13 tror jag - det kanske kan vara en idé`?

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • solmull

Tack för svaren! Ska testa  MuminMy´s förslag, annars är det som du säger,                  R Franklin, gör om gör rätt!!
    Visste inte att det iaf ska vara 1600*1000.... Tack igen!

• R Franklin

solmull:

Finns inget aboslut svar på vilken upplösning du skall ha, använd maximal hela tiden istället! Desto högre upplösning desto bättre, då har du alltid möjligheten att senare förminska om så är önskvärt.

• solmull

ok, jag håller på att göra om bilden nu med maxupplösning, har lärt mig min läxa.. *hihi*

Svar på tråden Hur göra för att öka upplösningen på min psbild?