• therese

Tinnitus?

Hej

har nyligen (i tisdags) fått veta att jag har en hörselskada, och har haft sus och pip i örat i fyra veckor nu ungefär.
    Har fått panik över detta, att det aldrig är tyst, dessutom tar jag examen från musikhögskolan i vår och det känns såklart inte så kul att ha en massa oljud i huvudet redan INNAN man börjar spela...

Som sagt, massor av panik men inte så mycket info tycker jag. Läkaren har inte sagt så mycket, får ringa igen på telefontiden på tisdag antar jag och fråga ut honom.

Finns det nån mer här inne med tinnitus? hur f*n står ni ut, rent ut sagt? Gar det att lindra på nåt sätt? Hur gör ni för att somna? Kan det bli värre? Hur vet man om det är "permanent" eller "tillfällig" tinnitus?

Är väldigt tacksam för alla svar

/Therese

• Svar på tråden Tinnitus?
  • Sannah

Jag har också tinnitus.
    Har så gott som lärt mig att leva med det, men visst är det jobbigt.
    För mig är det jobbigt att sova......öronen är ju så vana med en massa ljud och helt plötsligt är det knäpptyst!

Jag har inte heller blivit informerad av läkaren, utan har fått söka infomartion själv på nätet!
    Dåligt, tycker jag!

Hoppas att det löser sig för dig.

Kram

• ålänningen

Det har pipit i mitt öra sedan 1998. Och i mitt fall är det en bestående skada, men eftersom den inte är så allvarlig så har jag vant mig vid det.

Första året var värst, då låg jag och hade stereon eller tvn på på nätterna, bara för att det ljudet var bättre än oljudet.

Jag har också märkt att jag är mycket mer känslig mot musik som spelas i hög volym. Musiken låter värre i mina öron om man säger så.

Det finns faktiskt alternativa behandlingar som du kan pröva på, om du söker på nätet så hittar du nog. Jag har inte prövat, jag har ju lärt mig att leva med det.

• Göteborg

Hej!

Usch, det är inget roligt med tinnitus, jag har haft det i cirka 8 år nu. Det har eskalerat bitvis, men de senaste åren har tonarten legat på samma frekvens. Även de jag känner som har tinnitus har upplevt att det blev värre efter ett tag, men sedan brukar ljudet stabilisera sig.

Eftersom jag haft det så länge nu stör det mig inte speciellt mycket, jag har blivit van vid en ständig ton. I början höll jag på att bli knäpp, men livet är inte över även om det kan kännas jobbigt. Jag brukar ha öronproppar i många fler situationer än mina vänner, t.ex. på café ibland, matcher, bio m.m.

Att sova var också ett litet h*lvete i början. Har du provat att sova med svag musik på? Eller TV:n? Det kan hjälpa, eftersom man inte hör tonen lika tydligt då. Själv sover jag med öronproppar, vilket förvisso gör att tonen är det enda man hör, men den är att föredra framför min snarkande sambo

Hur man vet huruvida man drabbats av permanetn eller tillfällig tinnitus vet jag inte, fast jag märkte att min var permanent enbart genom att den inte gick över...

Jag vet inte hur jag ska trösta dig, det enda jag kan säga är att det blir lättare att leva med allt eftersom tiden går - jag lovar.

Hör gärna av dig om du undrar nåt mer!

*kram /Josefin

• Mmmajsan

Hej!

Har inte tinnitus men vet lite om det. Vanligaste sättet att koppla bort ljudet är att ha ett "mot-ljud". Många somnar med hjälp av att ha radion på lite lågt. Det finns också hjälpmedel som man kan prova ut via hörselcentralen som är anknyten till ditt sjukhus. Dessa hjälpmedel är ungefär som en liten hörselsnäcka, fast den sänder ut en mot-ton som "slår ut" tonen i ditt öra.
    Många med tinnitus får värre när de är stressade. För vissa hjälper det också lite med avslappningsövningar.
    En kursare till mig hade tinnitus och var dessutom duktig musiker (trombon) och han hade det svårt den första tiden med musikutövningen. Han tog reda på så mycket det bara gick om tinnitus och det hjälpte honom litegrann, mentalt. Nu spelar han igen, för fullt, trots sin tinnitus.

Sök på nätet, så får du nog fram tinnitusföreningens stödsida, där tror jag du kan få hjälp från andra med tinnitus och få info om olika behandlingar.

kram/m.

• Leah

therese!
    Har skrivit ett inlägg i din gästbok.
    /Leah

• Gravid o Lycklig

Jag har levt med min tinnitus i ca 5 år. När jag förstod att bruset i öronen inte skulle upphöra blev jag livrädd. Jag grät mig till sömns varje natt för att jag bara hörde det där hemska tjutet och bruset. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna acceptera och leva med min tinnitus. Att möjligheten till total tystnad togs ifrån mig tog väldigt hårt på mig..

Med tiden har jag vant mig och numer somnar jag lugnt om kvällarna. Har ofta ont i öronen då jag har vistats i bullrig miljö men bland det värsta är faktiskt folks rekationer. En bekant till mig sa att tinnitus inte kan vara så farligt eftersom hennes kusin har sin freesyle på högsta volym. -"Hon bryr sig inte" med antydan att jag är för känslig. Tinnitusen kan bli värre men det är inte därför jag undviker bullriga miljöer och höga ljud, det är pga att jag får djävulskt ont och tjuten blir bara värre.

Att tinnitus kan vara psyksikt nedbrytande är det nog inte många som vet, men jag vet. Jag har varit där men tagit mig upp igen. Det bästa man kan göra är att försöka acceptera ens öde (oj, vad dramatiskt det lät) och att inse vart ens egna smärtgräns går. Min smärtgräns går ofta där radion spelas på "för hög" volym, tycker att det blir bullrigt och det låter hemskt tycker jag. Bullrigt alltså, inte för att det är för högt. Bl a min sambo har svårt att förstå detta, han anser att ljudet inte är så högt, men det spelar ingen roll. Jag blir helt yr när min hjärna och mina öron bestämmer sig för att ljudet är bullrigt -vare sig det är högt eller ej.

Therese, tinnitusen KAN bli värre men jag tror att om man känner till sin smärtgräns så sker de inte i första taget. Men fortsätter man springa på rockkonserter eller vad det nu kan vara -ja, då finns nog risken.
    Under de första veckorna efter att jag hade fått tinnitus hade jag alltid radion på låg volym, behaglig musisk när jag skulle sova. Det hjälpte för det mesta.

Hör gärna av dig. Jag finns här för Dig!

*krama på*

Svar på tråden Tinnitus?