• Annis 77

Vad fick ni se på ert Rutinultraljud?

Ja, jag undrar alltså vad barnmorskan visade för er på ert rutinultraljud ?

Själv så fick jag se bebisen på långt avstånd och så mätte BM huvud och lårbenet. Men vad jag har hört så får vissa se hjärtat slå inzoomat m.m Så jag skulle bara vilja kolla vad ni andra varit med om helt enkelt...

• Svar på tråden Vad fick ni se på ert Rutinultraljud?
  • Jenny 1976

Vad det verkar variera. Hon som vi var till berättade noga varje bit hon såg, zoomade in, visade alla organ, hjärtats fyra kammare, berättade om allt hon mätte. Jätteskönt var det att få så mycket förklarat.

• Annis 77

Usch vad ledsen jag blir, jag fick inte se hjärtats kammare, det verkar vanligt att de visar det?

• ebben

MASSOR! "alla" inälvor typ.kissblåsa o allt möjligt,ryggrad,hjärna o kammare,iris i ögat.....osv.

• Jenny 1976

Vilket sjukhus hade du ditt på, kanske beror på att jag var på ett stort sjukhus (Huddinge som är universitetssjukhus) men det är ju bara en gissning. Jag håller med, det borde vara lika för alla.

• ebben

haha,jag skrev hjärna o kammare! hjärta så klart!

• lovely lily

Hon visade i lugn och ro alla inälvor man kan se, hjärtat inzoomat, magsäck, urinblåsa etc. Men hon visade bebisen ur olika vinklar och förklarade hela tiden var huvud och ben etc. fanns så man kunde orientera sig. :) Sen visade hon snoppen inzoomad (men jag såg ingenting, höll bara med) och puttade lite på honom så vi fick se honom snurra runt och boxas. Superkul!!!

• Duckan74

Jag tror att vi fick se hjärtat, att det slog och så samt armar och ben, det där vanliga.

• tvilling77

Fick se en massa!! Hjärnans delar, hjärtats kammare, hon berättade när hon mätte huvud och ben osv...fantastiskt var det!
    Hon försökte tom kolla könet eftersom vi ville det och hon trodde att det var en flicka! Imorgon ska vi höra på hjärtljuden!

• Annis 77

Det verkar vara väldigt olika kan man säga....

• rafmagn

Vi fick knappt se nånting. Vi frågade lite ser det ut som det ska etc..? Men hon sa otåligt; vänta så förklarar jag om en stund. Så vi väntade och så sa hon; det ser bra ut, ni ska ha barn 26/6. Det var det hela. Hon sa inte ens hej till oss när vi kom, otrevlig typ!
    Men i v 25, när jag åkte in med magsmärtor fick vi en jättebra tjej som pekade ut alla organ och pekade och berättade och jorde "tvärsnitt". Det var SÅ skönt och det var då först tror jag man fattade att man skulle ha barn.

• Annis 77

Rafmagn, låter exakt som vårt UL vi fick. En snurrig barnmorska som först trodde vi skulle göra inskrivningsultraljud, vet inte heller om hon hejade på oss. Sedan visade hon i princip ingenting utan sa bara att allt såg bra ut. Men undrar hur hon kan veta det när hon inte zoomade in ett enda organ??

• lovely lily

Nää, fy vad trist! Jag menar ultraljudet är ju en milstolåe man verkligen ser fram emot. Dåligt! Kunde ni inte klaga? Jag hade vägrat att gå ;)

• Annis 77

Lovely Lily; jag klagade men de ville inte erbjuda oss ett nytt.
    Så jag ringde till Östra sjukhuset i Gbg och berättade min situation och då hade jag en sådan tur att jag fick en ny tid på torsdag...Det andra stället var privat...

• VåraHjärtan

På vårt fick vi en trevlig barnmorska som också vissade oss allt, händer,ben, navelsträng, utinblåsa, hjärtat, hur stor han var, vad han vägde och hon vissade även könet!

Ska ditt på andra ultraljudet idag och jag hoppas på lika trevlig barnmorska denna gång =).

• HelHel

Hjärta, hjärna, lungor, njurar, ryggraden.. ja i princip allt.. Hon gjorde en redig genomgång av hela bebisen o berättade vad hon mätte o tittade efter.

• Liten blir stor

Förra graviditeten fick jag se allt i detalj. Hon visade var hjärtat satt och att det slog, var moderkakan satt och hur navelsträngen låg och att det fanns urin i urinblåsan på bebisen och att han förmodligen snart skulle kissa..sen fick vi se öronen inzoomade..syntes såå tydligt.

Den här gången fick jag inte se bebisen alls Ul skärmen var trasig så om jag skulle kunna se nåt så fick jag driva huvudet uppåt åt sidan och kika på Bm:s skärm...jag såg typ ingenting..var jättetråkigt. Dessutom sa hon inget heller..fick inte veta var min moderkaka sitter, fick bara veta att hjärtat slog och allt såg normalt ut...

• Wahlentina

Vad olika det kan vara. För mig förklarade barnmorskan jättenoga varje del. Dessutom rörde sig min lilla parvel väldigt mycket så hon hade det lite besvärligt med mätningarna av huvud och lårben. Var helt otroligt att få se bebisen dansa runt därinne Var så tydlig bildskärpa så man nästintill kunde räkna fingrar och tår!
    Hade en jättefin skärm i taket som var perfekt för mig som låg där på rygg. Men sambon klagade efteråt över nackspärr då han ju fick sitta och titta upp hela tiden.

• miniz

På mitt UL visade Bm varje liten detalj å berättade vad det var för nåt. fick till & med sen se den vi 3 verka tro var en snopp :) hihi vi fick oxå se hjärtat kissblåsa rygg å allt hon såg :P

• Emelieee

Jag såg själv att det var en liten kille...vilket visade sig stämma:)

• Sunflower

Jag var på UL i förra veckan i Helsingborg. Fick se fötter, händer, lillhjärnan , njurarna och njurbäckenet, urinblåsan, hjärtat med alla hålrummen, navelsträng, överläppen osv osv. Hon var väldigt noggrann, och jag var otroligt intresserad .

Svar på tråden Vad fick ni se på ert Rutinultraljud?