• salta semlan

grönkålssoppa

Tänkte laga en stor sats grönkåls- eller spenatssoppa till middag idag för att jag hört att det är väldigt rikt på järn och bra att äta som gravid. Har för mig att jag hört att man inte ska värma upp spenat/grönkålssoppa dagen efter för att soppan skulle bli dåligt på något vis och inte bra att äta uppvärmd igen alltså.. Någon annan som känner till detta och kan svara på varför det är så?

• Svar på tråden grönkålssoppa
  • turpis

kan det här vara till hjälp?: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Många frågor hittar man svar på om man söker bland gamla inlägg! Vad gott det lät med grönkålssoppa, förresten . Tror inte att man behöver fundera alls på grönkålen, utan att det bara är spenat som har skumheter för sig.

• salta semlan

Tack för hjälpen turpis! Nu känner jag mig lugnare:), bäst att hoppa över spenatsoppa då.

• chihiro

Varför i all världen skulle gravida *inte* få äta spenat? Jag har aldrig sett någon avrådan från någon jag litar på (dvs BM, slv.se eller livsmedelskunniga, inte anonymt folk på nätet).

• TorpSara

chihiro: Läs länken... Det gäller inte gravida, utan gemene man. På samma sätt som fiskråden gäller alla fertila kvinnor, inte bara gravida.

Svar på tråden grönkålssoppa