• vadskajaghetadå

mögel utanpå kålroten, men ser bra ut innuti, äta ändå?

skulle precis göra rotmos tänkte jag.

tror ni att den är okej eller är det äckligt?

• Svar på tråden mögel utanpå kålroten, men ser bra ut innuti, äta ändå?
  • vadskajaghetadå

jo det är små små tussar lite var stans

• cåbra

Skär bort det som ser fult ut, skjölj den under kallt vatten och lukta sedan på den. Luktar den mögel så släng den, om inte så bör det vara ok.

• Elinore

det är inga problem..skär bort en bit under det som är dåligt...

rotfrukter håller sig mkt bättre än tex en frukt..

• Benganfans

Mögel är en svamp och det är bara det lilla på ytan vi ser precis som med kantareller. antagligen är hela möglig bara att du inte ser sporerna för dom är mikroskopiska... man skall aldrig äta något med lite mögel på för man vet inte om sporerna finns i hela...

• Alex26

Mögel är en svamp som har rötter som går in i livsmedlet, ibland även osynliga. Mögel är ett tecken på att livsmedlet inte är färskt och att kvaliteten är försämrad, jag skulle inte äta den inte heller rekomendera någon att äta dålig mat. Jag arbetar inom livsmedelsbranchen och varje år drabbas 500 000 svenskar av matförgiftning, hälften av dem i sina egna hem...

• vadskajaghetadå
    Alex26 skrev 2006-10-30 17:44:00 följande:
    Mögel är en svamp som har rötter som går in i livsmedlet, ibland även osynliga. Mögel är ett tecken på att livsmedlet inte är färskt och att kvaliteten är försämrad, jag skulle inte äta den inte heller rekomendera någon att äta dålig mat. Jag arbetar inom livsmedelsbranchen och varje år drabbas 500 000 svenskar av matförgiftning, hälften av dem i sina egna hem...
    oj nu ligger den skivad i kastrullen

den luktade fräscht där inne....
  • Themis

Jag hade nog dumpat den, för det är som Alex skriver- ytligt mögel tyder på att livsmedlet har en massa osynligt mögel i sig också, och kanske en del mögelgifter som inte är så mysiga.

Inget man dör av precis, men onödigt. Ungefär som att röka ett paket cigg.

• vadskajaghetadå

jag hällde ut allt..men sparade morötternas och potatisen, får bli fläskkorv med det då istället....

• vadskajaghetadå

vad tror ni om det andra som har kokat en stund med det?

jag skölde av det, och de kokar nu i en annan kastrull.

• cåbra

Luktsinnet har väglett människan sedan urminnes tider, det är allstå icke att förakta... :)

Svar på tråden mögel utanpå kålroten, men ser bra ut innuti, äta ändå?