• CMN

PCO och p-piller?

Finns det någon vinst med att äta p-piller för oss med PCO? Är det lättare att gå ner i vikt? Jag har en dotter som är 1 år och vill gärna ha syskon men inte än. Funderar på att äta
    p-piller och om det finns någon vinst med det.

• Svar på tråden PCO och p-piller?
  • skogsbär

Om du har PCO och vill gå ner i vikt så är ju metformin ett bra alternativ Jag har PCO och skulle nog inte börja mixtra med p-piller för om man ev vill ha fler barn så kan det ju bara göra det ännu krångligare om man käkat piller.

• CMN

skogsbär: kan det bli värre??? det hade jag ingen aning om. Vem skriver ut metformin?

• dison

CMN: min gynekolog säger att det är bra att äta p-piller då man har PCO eftersom man blöder av regelbundet då. Men det beror ju på om man har problem med långa cykler eller inte.

• skogsbär

TS - Nej, jag vet inte om det blir "värre" om man äter p-piller, jag känner bara att jag inte vill mixtra med hormoner och grejer om jag skulle vilja skaffa fler barn. Det går ju skydda sig på andra sätt. En del som ätit p-piller kan det ju ta lite längre tid för att bli gravid. Men jag är så glad att jag fått tillbaka min mens efter att den varit borta i 12 år - så nu hoppas jag bara på att den ska komma tillbaka efter förlossningen. (BF +2 idag)

Om du har PCO går du väl hos en läkare, be denne skriva ut metformin till dig. Det och motion hjälpte mig att gå ner nästan 50 kilo på två år

• CMN

dison: jag har aldrig mens eller annan blödning spontant.

• skogsbär

Jag fick tillbaka min mens efter att ha ätit metformin fyra år

• skogsbär

TS - Blev du spontant gravid eller med hjälp av hormoner eftersom du aldrig har mens tänkte jag..?

• dison

CMN: det är ju jätteviktigt att man blöder av livmoderslemhinnan minst 3-4 gånger/år och då är ju p-piller bra (annars kan man ju äta Provera eller liknande). Jag har fått polyper flera gånger eftersom jag inte blöder av bra. Med en livmoderslemhinna som blir för tjock så finns även en något ökad risk för livmodercancer.

• CMN

Jag blev gravid med hjälp av *Gonal-f sprutor, på andra försöket. Försökte först med pergotime men fick ingen ägglossning av dem.

• LiselottePCOS

p-piller kan försämra insuliresietensen mera.PCOS- Studie om p-piller på Huddinge sjukhus har visat på detta. Se min presention och boktips, avhandling av Ingvar EK. 

Man kan ta gestpruran , gulkroppshormon,  10-14 dgar varje månad eller  minst var tredje månad för att blöda av slemhinnan det räcker.

Metformin kan räcka för att man ska gå ned i vikt och få ÄL. Hormonsprial finns om man inte vill bli gravid och tål den.

Svar på tråden PCO och p-piller?