Domnande händer...
Någon som vet vad det beror på?
Det är sååååå jobbigt! Värst är det på nätterna, jag vaknar fler gånger av att händerna är helt borta, jätte obehagligt! Någon som varit med om det?
Någon som vet vad det beror på?
Det är sååååå jobbigt! Värst är det på nätterna, jag vaknar fler gånger av att händerna är helt borta, jätte obehagligt! Någon som varit med om det?
Man kan få något som kallas karpaltunneslsyndrom när man är gravid... då domnar händerna. Finns bla skenor man kan ha på natten om det blir väldigt jobbigt.. Står säkert om det på nätet om du söker på google eller så! Lycka till!
Står lite mer i denna tråden:
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m1242274.html
Jag minns att jag hade samma besvär i mina andra grav. och jag vet inte vad det beror på om kanske inte blodgenomsrömningen är densamme för jag hade oxå problem med kramp nattetid.......Än så länge är jag bara i v.7.../Kram
Det låter som karpaltunnelsyndrom (tror jag det heter).
Det kan man få under graviditeten.
Du får nog kontakta en läkare angående det här.
Karpaltunnelsyndrom kan man få när man är gravid, eftersom kroppen samlar vatten.
Karpaltunneln är en liten öppning av ben i handleden och därigenom går 8 eller 9 nerver ut till fingrarna.
När man får karpaltunnels. så svullnar nerverna och klämms till, då inte öppningen kan expandera.
Vid långvariga symptom t.ex.flera år (yrkesskador t.ex ) opereras man annars kan man få skenor som underlättar och minskar symptomem.
Lycka till.
Har haft det vid mina tre första grav. Be din BM om hjälp att skaffa skenor. Du får de av arbetsterapeut eller sjukgymnasten. Det hjälper ofta bra. Om du har otur försvinner det inte efter grav och då blir det operation. Det fick jag göra efter tredje barnet och klara mig helt nu med den sista.
jag har det nu och jag är sjukskriven kan inte jobba med det..
Skall ha i januari så det är bara att va hemma och titta på när gubben lagar mat och städar..ler*
Tack för alla snabba svar!
Har pratat med min BM nu och jag ska få komma och träffa en sjukgymnast!
Hoppas det blir bättre!
Hej hej..jag har karpaltunnelsyndrom. Har du några frågor så kan du skriva till mig.
Jag har gått på akupunktur för det och det har blivit sååååå bra =)
Hade capaltunnerlsyndrom första garv. och fick genom gå op. under grav. på båda händerna sen dess inga problem. klarade mig från det nu under andra grav. Lycka till
Hade capaltunnerlsyndrom första grav. och fick genom gå op. under grav. på båda händerna sen dess inga problem. klarade mig från det nu under andra grav. Lycka till
Hejsan!
Det var spännande att läsa. Jag har precis själv börjat undra varför jag vaknar på natten och mina fingrar (typ 2-3 varje gång) är bortdomnade. Obehagligt juh!
Verkar dock inte skoj om det blir värre eller att man kanske måste operera. Huah!
Jag som bara trodde att jag kanske sover konstigt nu för tiden!!
Håller tummarna att vi snart blir bättre.
Kram
Ingen annan som fått akupunktur?? Det har verkligen fungerat - jag är nästan chockad själv!
Jag har nu kunnat börja jobba igen efter att ha varit sjukskriven i 1 och 1/2 månad...