• Tulis

Jag har ätit rökt skinka i 17 veckor. Vad kan hända?

Jag läste igenom brochyren över vad man får äta och inte äta från mvc innan inskrivningen. Har noga följt alla råd att inte äta något som inte är ordentligt tillagat typ lax, torkad skinka etc (och givetvis ingen ost utan pastöriserad mjölk). Häromdagen kommenterade dock en kollega att jag hade rökt skinka på min frukostmacka. Jag har inte tänkt en tanke på att rökt smörgåsskinka skulle vara farligt. Jag har ätit det nästan dagligen. Vad kan hända?

• Svar på tråden Jag har ätit rökt skinka i 17 veckor. Vad kan hända?
  • Becka21

Jag äter oxå rökt skinka.
    Men inte så ofta i och för sig.
    Men man ska helst inte äta vakumförpackad skinka utan då ska man handla skinka över charkdisk istället.
    Handlar man över disk istället så ska det inte vara nån fara.
    Jag handlar alltid salami o skinka o såna saker över disk.

• Tulis

Hmmm... Det har ju inte precis vi gjort.... *hoppas, hoppas* att allt är bra!!!

• Titti och mini

Vaccumpackad mat är bara farlig fram mot slutet av hållbarheten o då ska man dessutom redan ha haft oturen att det är listeria bakterier i den -vilket är extremt ovanligt i Sverige! Tror absolut inte du behöver oroa dig, men köp över disk nästa gång så slipper du oroadig framöver

• Tokitoj

Nej men det borde väl inte vara nå fel med det?? Fast man blir ju alltid osäker när frågan kommer upp.. Du har väl slutat just nu antar jag. Kolla med BM i alla fall.

• ebben

Min BM sa att man fick äta sånt....Jag vet att det finns olika varningar,men det står olika i olika broschyrer...Så vilken ska man lita på?? JAG har ätit skinka båda mina graviditeter,och har friska fina barn!Ät och grubbla inte så mycket,DET,tror jag både du och bebben mår sämre av! Att du går och oroar dig!

• maj72

Vad menar ni exakt med "rökt" skinka. Menar ni rökt "kokt" skinka eller "rökt" lufttorkat / rå skinka. Om det är kokt så är det ju ok. Det ska ju inte vara rått kött. Rökningen själv gör ju ingenting.

• Lilla K

Jag köper inte över disk! Jag har ju inte en blekaste hur länge den skinkan legat där, eller om/hur länge den legat brevid skärmaskinen i värmen...

Jag äter vanlig paketerad skinka, och äter inte om förpackningen varit öppen typ en vecka, men det gör jag aldrig, är skitfånig med sånt (helt obefogat, jag vet, det är bara nån idé jag fått!).

Men mitt bästa tips är: lyssna inte på kollegor/vänner/släkt mm som kommer med råd, du blir bara förvirrad. Dubbelkolla på livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se, sök på gravid) och agera utifrån vad som står där.

• drakon

Håller med ebben. Det står olika i olika broschyrer och alla länder verkar ha sina egna rekommendationer om vad gravida får/inte får äta. Själv har jag ätit rökt skinka i snart tre graviditeter. Håller mig bara inom bäst före datumet (vilket jag iofs gör annars också)

• Tulis

tack för alla svar och stöttning! jag blev verkligen kallsvettig när kolelgan sa att jag nog inte skulle äta skinkan. Jag äter inte heller av den när datumet gått ut, känns som sunt förnuft får råda där. Skinka är enda pålägget jag gillar så jag var lite orolig att mina frukostmackor skulle bli torra och tråkiga nu och för all framtid (katastroftänkande...)

tack alla!

Svar på tråden Jag har ätit rökt skinka i 17 veckor. Vad kan hända?