• NoAngel

Torka kantareller?

Hittade en hel hög med kantareller + trattkantareller i skogen i dag!

Hur gör man när man torkar svamp?

Verkar mer praktiskt så om man vill ha den i en sås eller så än att ha den i frysen..

• Svar på tråden Torka kantareller?
  • Eddan

Jag brukar dela kantarellerna i mindre bitar, lägga dem luftigt, typ på ett finmaskigt galler och sedan ställa dem på ett varmt ställe. Nu sist så spred jag ut dem på hushållspapper i botten på luftiga korgar och det funkade också bra. När de är helt genomtorra (tog cirka en vecka) så har jag lagt dem i vanlig glasburk. När man sedan ska använda dem så rekommenderas att man ska lägga dem i blöt innan. Jag har dock slängt ner dem i grytor och såser direkt och det har funkat bra - vet inte hur noga man bör vara egentligen.
    Kul med nyplockade kantareller så här sent på året. Här har vi drygt två decimeter snö och mer verkar det bli i natt!
    Lycka till!

• NoAngel

Jo jag antar att jag var ute i sista stunden vad gäller svampar! Skulle egentligen plocka lite tallris men kom hem med en hundpruttpåse (man tager vad man haver..) med svamp i stället!

Så man behöver inte torka dem i ugnen alltså?

Tack för svar!

• Vi 2 vill bli 3

ts! vanlig gul kantarell är inte så bra att torka blir lätt beska då förväll istället och frys in i sitt egna spad så håller det hur länge som helst. trattisar går däremot utmärkt att torka jag brukar trä dom på tråd och hänga varmt och torrt typ pannrum..

• Jojjanna

Om du har varmluftsugn så går det mycket snabbare! Jag satte ugnen på en låg temperatur - 50 eller 75 grader tror jag, sen tog jag ut svamparna lite då och då under dagen och hela natten.

Tänk på att mängden krymper oerhört när man torkar svampen. Det tog ca 2 dygn för att få 1 liter svamp att bli en halv barnmatsburk...

Svar på tråden Torka kantareller?