• Flutterby

Öm knöl i armhålan!

Jag har en knöl i vänster armhåla och den gör jätteont vid beröring, vad kan det vara? Har haft liknande förut, men tycker det gör mer ont den här gången. Fick ta av bh:n, då bygeln skavde just där.

• Svar på tråden Öm knöl i armhålan!
  • Enjoy life

Är det bara en liten knöl kan det vara en böld, fylld med var. Då är den stor som en ärta, kanske lite större. Det enda som hjälper då är att trycka på den från två håll. Gör ont så in i bomben!

• Fille Fjonkan

Det kan vara en infalmmerad körtel av något slag. Det är inte alldeles ovanligt vid t ex förkylning.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 27
  • Flutterby

enjoy life: Oj! Det låter inte kul! Måste jag trycka på den? Går det inte över av sig själv?

• Fille Fjonkan

inflammerad, inte infalmm....

• Fille Fjonkan
    Flutterby skrev 2006-10-31 08:40:04 följande:
    fille fjonkan: fast förkyld är jag inte, men jag kanske blir?
    Du kanske blir, ja

Ge det ett par dagar. Är det inte bättre då så kolla upp det på VC. Jag tror det brukar bli bättre på bara några dagar.
  • innana

Om det är en böld tömmer den sig själv om du väntar lite. Trycker du kan det bli en infektion också...plus att det gör ont som fasen som sagt

• Flyssel

Hmm.. heter dem lymfkörteln, den som sitter där i armhålan..
    Jag fick i alla fall någon slags inflammation för många år sedan och det gjorde ont.
    Jag minns inte om det var i samband med någon sjukdom, men jag vet att jag var livrädd att det var cancer.
    Ring sjukvårdsupplysningen, för det kan nog vara värt att kolla upp.

• innana

Om det ömmar och är rött brukar det heta att det troligen inte är cancer...det är oftast oömma knölar.
    Lymfkörtlarna brukar svullna vid infektion i kroppen, kan hända i armhålorna liksom i halsen eller i magen.

Svar på tråden Öm knöl i armhålan!