• Liselotte

Vita läppar?

Min 3-månaders kille har fått vita läppar. Är det torsk? Han är inte vit på tungan. Jag frågade på Bvc och sköterskan trodde det var torsk och sade att jag ska badda med vichyvatten. Nu har jag gjort det ett par dar, men det verkar inte försvinna.
    Men så träffade jag min svägerska och hon påstod att det alls inte va torsk, utan mer sugblåsor som barn som ammar kan få på läpparna.
    Vad tror ni? Kan man få torsk enbart på läpparna, men inte på tungan?

• Svar på tråden Vita läppar?
  • Tossan79

Har hört att torsk lägger sig på tungan och på insidan av kindera ibland, men inte hört ngt om läpparna! Tror nog att din svägerska kan ha rätt - min lilla kille har en stor vit skinnflik mitt på överläppen av sugandet. Det är liksom lösa skinnbitar som håller på att lossna som blir vita.

Ps: Skulle det ändå visa sig vara torsk kan du också testa med att doppa nappen i lingonsaft, det lär ska hjälpa då det är lite surt.

• Rödöga

Det kan vara svamp också.

• Chips

har fått ordinerat fr BVC precis (för att hjälpa torsk) att blanda 1 krm bikarbonat med 1 dl vatten och smeta på med finger el kompresser på läppar å tunga, och på bröstvårtorna om barnet ammar. Tre ggr/dag i minst en vecka. fortsätt en vecka till efter att torsken e borta.

Svar på tråden Vita läppar?