• miss misan

5 åring-Känslig tonåring?

Min son fyller 5 år i slutet av November. Han har tidigare varit ganska krävande i sin trotsålder å livlig. Nu har han helt plötsligt förändrats helt!!
    Han skall kramas å klänga, pussas å säga att han tycker om mej osv. Gulligt å mysigt! Men det e ju inte alltid jag har tid... som när jag lagar mat, städar osv.
    Om jag säger snällt å vänligt till han att jag inte har tid eller liknande så bryter han ihop å STOR gråter!

Jag har "råkat" såra honnom ca 20 ggr om dagen för att han är så känslig! det går inte ens att skoja med honnom längre...

Lite jobbigt att se att han blir så ledsen...

Är detta normalt? han påminner om mej när jag var gravid, eller när jag var 14 år!

• Svar på tråden 5 åring-Känslig tonåring?
  • innana

Men där i femårsåldern brukar dom börja tvivla på allt möjligt, finns tomten? Älskar mamma och pappa mig? Vad händer när man dör? Var det mitt fel att hamstern dog? Vad menas med att skilja sig? osv osv...normalt med andra ord fast jobbigt. Kan du höra med honom om det är nåt speciellt som hänt, nåns mormor på dagis som dött eller har nån flyttat eller...då brukar det bli lite "vingligt" ett tag och det kan bli bättre om man kan prata om det.

Det brukar återkomma nån sorts säkerhet efter hand, det är ju jobbigt att upptäcka att livet inte är bara prinsesstårta och solsken och det är kanske där han är nu...

• miss misan

min lille stackare... det är svårt att prata med honnom, han går alltid runt allting, får känslan av att han skäms lite när vi ska prata om saker. Vet inte vad han kan ha fått det ifrån? men jag kan ju alltid försöka...

• marlene23

han är tidig! det brukar vara runt 6 år de blir så!

• marlene23

precis som innana skriver!

• miss misan

ja, han har varit tidig med alla dom här trotsåldrarna och utvecklingsstadierna... har väl inte riktigt hunnit med. E det någon som har nåt tips om det finns en bra bok man kan läsa om detta, hur man skall bemöta honnom osv? Är helt vilse ju...

• innana

Han kanske just är rädd för vad man kommer att säga? Om man frågar ifall mormor kan dö exempelvis blir ju svaret ja...fast man får lägga till att "det måste alla fast troligtvis inte på länge länge än"

Om det just hänt nåt särskilt kan man ju alltid försöka förekomma honom och berätta lite om sånt han verkar tänka på, det gör ni säkert redan, men ibland tror ju barn att det man pratar om blir verklighet och då törs man inte göra det (det tror ju vuxna med ibland förresten).

Man kan bara försöka som ni gör- ta den tid man har och ge den, och när man inte har tid så är det ju också en del av livet...

• molly7272

Känner igen min dotter som nyss fyllt 6 år i det där...ska kramas & pussas hela tiden, även när man sitter på toa. Mitt i en mening kan hon säga hur mycket hon tycker om oss & har vi inte hört så blir hon jätte ledsen. Har oxå funderat mycket på vad det berott på.
    Skönt att veta att det inte bara är hon som är "överkänslig" & att det är helt normalt *ler*
    Kommer ju många funderingar när de är så känsliga över vad som hänt o.s.v

• molly7272

Kan bara hålla med där...bara prata & lyssna på funderingarna & försöka bemöta dem så bra det går.
    Min dotter har ex varit väldigt rädd för sjukhus, man dör om man ligger där, för det gjorde hennes farmor.
    Men vi har pratat mycket om det & nu verkar det ha släppt, var orolig för att hon skulle bli rädd nu när hon ska få ett syskon att vi oxå skulle dö på sjukhuset. Det tog tid för henne att förstå att inte alla dör, det var en jobbig tid, men värt det när man såg att hon lyssnade.

• miss misan

molly7272

Ja, jag känner mej lite smått "rädd" att jag ska göra honnom ledsen i onödan, men det verkar ju vara oundvikligt! speciellt när han får dela mej med sin lillasyster. Som han oxå e på hela tiden!! Å hon fattar ju inte det där å puttar bort honnom (hon e 16 mån)

Undrar hur länge det kommer vara såhär. Å varför det kommer så tidigt?

innana, tack för bra råd! jag ska prova allt!

• molly7272

miss misan > ja man är ju rädd att såra oxå, det som gör det lite svårare...jag var oxå livrädd i början att såra & kanske göra det värre. Men efter att ha pratat några ggr om samma sak så vart det bättre & bättre & man kunde börja andas ut :)
    Men fruktansvärt jobbigt var det iallafall...man har svårt att säga ifrån när dörren öppnas på toa & hon "bara" vill ge en puss. Där inne vill man ju helst vara ifred...eller om man håller på med mat eller något annat.

• miss misan
    Haha! ja..... innan har det ju bara varit skrik, bråk å trots... å nu e det för mycket åt andra hållet.... japp, inte lätt å vara mamma!
  • molly7272

Nej man har att tampas med varje dag & känner ibland att
    man inte räcker till. Men det är samtidigt underbart att vara mamma...man får så mycket tillbaka samtidigt som gör det värt det :)

• Norpan81

Jag har en liten funerande minitonåring hemma, han blev 5 år i september. Så särskillt känslig tycker jag inte att han är, men han beter sig som en tonåring. Vi har plötsligt blivit jättepinsamma, nåde den som pussar på honom om någon ser, skojar vi med honom så stönar han och säger -det är inte roligt juh! Just det ja, det mesta är just nu tråkigt och han har aldrig något att göra...

• miss misan
    oj då! ja, det har börjat svänga åt "JAG HATAR DEJ MAMMA!" - hållet nu... han vrålar å beter sej mellan tårarna nu...precis som en tonåring!!

Utbrott, å man vet inte om man ska bli arg eller trösta?
  • älsklingsflickan

jaa de e inte alltid så lätt med barn.. men dom tycker väl att vuxna e konstiga:) han kan ju vara in i en sån period nu att han bara vill kramas hela tiden. helt normalt skulle jag säga. kollade bilderna, o såg en som det stod sjukhuset på. har han nyligen vart på sjukhus? kanske han minns något därifrån som han inte förstår o så blir han sådär.. inte lätt o veta.. men när du lagar mat så måste du säga till honom att nu måste mamma laga mat annars blir vi hungriga, o då börjar de ta ont i magen o de vill vi ju inte, att mamma kommer sen o leka. så kan du ge honom nåt att pyssla med medan du ställer till me maten, :) vad tycker han om? rita, måla? då kan han ju rita en fin teckning till mamma medan.:) hur låter det. kan ju hända att du ren prövat detta. o när ni ska städa kan han ju hjälpa till oxå, han är ju ändå 5 år.. hoppas jag kunde vara till nå hjälp. å lycka till:)

• älsklingsflickan

han fyller ändå 5.. missade lite :)

• miss misan
    Älsklingsflickan

Bra tips! vi gör så nu, han sitter å ritar/pysslar vid matbordet när jag lagar mat. Å får hjälpa till å så, men ibland tar det skruv å då vet han nog inte själv vad han vill! fast det e väl bara att försöka förstå.. å trösta å inte bli arg (försöka).

Alexander blev opererad (tog bort polyper) i augusti.. å det var ganska traumatiskt.... men e det inte lite sent att reaktionen kommer nu?
  • älsklingsflickan

det är ju lite svårt att säga med barn.. man kna ju inte tänka vad dom tänker.. han kan ha mitt i allt kommit på något som är oroväckande.. fråga honom om han är rädd för något.. så kan du berätta något du är rädd för, men som kanske inte är farligt.. jag förstår honom nog.. varför skulle han inte vilja krama mamma:) mamma är ju bäst.. o fast han kan säga dumma saker så menar han de nog inte. han vill väl se din reaktion.. berätta åt honom att mamma kan inte veta vad du vill du måste själv berätta vad du tänker.. så kan mamma hjälpa.. de e väl nog lättare sagt än gjort det med barn. har ju inga egna. men ja hoppas på en snart.. du kan ju låna böcker omm trots o sånt. kan ju finnas nå tips där:)

• miss misan
    har du inga barn? du verkar ha väldigt bra insikt iaf! blir nog en utmärkt mamma!

Men det e väldigt klurigt, han har svårt att prata om saker... pratar alltid bort allt, men kramas vill han å vi myser alltid på kvällarna å ritar mycket... då får han ju mamma för sej själv!

Jag får vänta å se hur det hela utvecklas... men det viktigaste är ju att han får veta att han är älskad... jag förstår mej inte på han ofta så det e ju det enda jag kan ge honnom. kramar å kärlek!

Men jag ska nog ta mej en titt på bibban efter någon bok... bra tips igen!!
Svar på tråden 5 åring-Känslig tonåring?