• missis

ta bort visdomstand, har ni gjort det?

jag undrar, gör det mindre ont efteråt att dra ut visdomstanden än att operera bort den????????

om 4 timmar ska jag nämligen dra ut min, tandläkaren sa att jag inte behövde operera den. men det är ju bara två piggar som har kommit ut.

jag är ju livrädd!!!! gör det lika ont att dra ut som att operera ut???? hur länge har man ont efteråt?? blir man sängliggandes?? klarar man sig på alvedon???

• Svar på tråden ta bort visdomstand, har ni gjort det?
  • Henrik28

Du får värktabletter som fungerar. Vad menar du med att operera bort den? Operation görs nämligen enbart på käkkirurgiska om tanden inte kan dras normalt. Alltså om den inte kommit upp eller växer snett.

det gör inte ont att dra tanden, men det kan knaka lite i käken.

Be att få nervlugnande innan.

• PandaMamma

Jag har dragit ut tänder, dock inte visdomständer samt opererat bort visdomständer för att de växte åt fel håll. Visst var det obehagligt att dra ut tänder och det knakade lite men med ett par Alvedon och lite vila var jag efter en dag tillbaka till mitt "vanliga knasiga jag". Efter operationerna hade jag jätteont, det är j-vligt obehagligt och jag fick lov att äta starka värktabletter i flera dagar och bara sov för att jag hade ont.

Så, dra ut är bättre än att operera enligt min erfarenhet men finns säker någon som tycker tvärtom.

Lycka till!!

• innana

Har gjort både och...ingendera var så farligt, klarade mig på värktabletterna jag fick och vilade lite på eftermiddagen samma dag bara, nästa dag- som vanligt fast lite mer svullen efter operationen förstås! Ingen fara på taket, som vanligt efter nån dag förutom lite svårt att äta i nån vecka.

• missis

usch! jag är så fruktansvärt nervös!!!!funderar på att ringa o avbeställa, men gör det ondare att dra ut en visdomstand än att dra ut en vanlig tand????
    har man så pass ont efteråt att man grinar o skriker typ??

• missis
    Henrik28 skrev 2006-10-31 09:28:02 följande:
    Du får värktabletter som fungerar. Vad menar du med att operera bort den? Operation görs nämligen enbart på käkkirurgiska om tanden inte kan dras normalt. Alltså om den inte kommit upp eller växer snett.det gör inte ont att dra tanden, men det kan knaka lite i käken.Be att få nervlugnande innan.
    fast endel tandläkare har lisens att operera bort tänder. o min nedre visdomstand har typ kommit upp nästan helt men den säger dom att jag måste operera bort med tanke på risk att bli förlamad i käken
  • Henrik28

Det gör ont när bedövningen släpper, men det kompenserar du med värktabletter. Det är inte alls så hemskt faktiskt.

• missis
    Henrik28 skrev 2006-10-31 09:59:43 följande:
    Det gör ont när bedövningen släpper, men det kompenserar du med värktabletter. Det är inte alls så hemskt faktiskt.
    men drog du ut din eller opererade bort den??
  • PandaMamma

oj, oroa dig inte, det kommer att gå bra. Det är väldigt olika från person till person hur det känns så jag tänker inte säga att det inte gör ont...det vore att ljuga...

Bit ihop och gör det - så har du det gjort, annars har du det kvar och det är INTE kul.

Om du vet med dig att du har låg smärtgräns (som jag...suck...) så prata med tandläkaren om det, när jag har dragit ut mina tänder har jag inte haft några större problem och vänner som dragit ut visdomständer har mått helt ok samma dag.

Så - peppa dig själv och iväg - inte avboka!!!

• nettan75

Vissa visdomständer opereras bort pga att nervtrådarna sitter för nära tanden och kan skadas när man annars trycker ut tanden.. Känns gör det ju utan operation men inte ont utan mer lite obehagligt kanske..

• innana

Nej!! Det gör inte alls så ont! Man klarar sig fint. Du behöver inte alls avbeställa, fort brukar det gå också, max en halvtimme från start till mål. Du kommer att fundera efteråt vad det var du oroade dig över, det kommer att gå finfint.

Svar på tråden ta bort visdomstand, har ni gjort det?