man får väll äta "kall korv" som man inte stekt/kokat?
ska nu steka korv men blev så sugen på en "kall".. det får man väl äta?
ska nu steka korv men blev så sugen på en "kall".. det får man väl äta?
Enligt slv.se ska man inte göra det, p.g.a. främt toxoplasmos, kolla i deras livsmedelslista
oj! jag som ätit det på mackan några ggr! typ falukorv och grillkorv!
Men det är säkert ingen fara Riskerna är mkt små
Jag har käkat knäcke med kall falukorv och stark senap på i 6 månader nu! Göttigött! Vi har en bra mathållning och hygien i sverige jämfört med andra länder så man kan lika gärna bli sjuk av nått annat som av en kovmacka!
Jag har också käkat kall falukorv i 27 veckor nu ! Gott!!!
Haha, jag som är sån fantast av slv:s hemsida har missat det! Äter alltid en kall korv när det är dags att steka korv, det är ju så himla gott! Känner jag mig själv rätt så kommer jag nog inte avstå de sista månaderna, en och annan "rå" korvrackare kommer nog slinka ner!
Falukorv och grill/kokkorv är ju inte rå... Den är ju redan kokt. Däremot finns det ju köttkorv och sånt som är rå. Den ska man inte äta!! Inte för att jag tror att nån vill det...
stanna: nej, inte rå i den bemärkelsen, det var därför jag skrev "rå".
Enlig slv:
"Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför.
Jag äter "kall" korv som inte blivit tillagat.. mums!!!! tänker fortsätta med det åsså.